Ελεύθερος Τύπος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιώργος Καραγιάννης: Ευκαιρία επέκτασης του σχεδιασμού μας το Ταμείο Ανάκαμψης

ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ [email protected]

Προσωπικότητα με ιδιαίτερη γνώση σε θέματα δημόσιας και οικονομικής διοίκησης και εργασιομανής, ο γενικός γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης παλεύει με την ωρίμανση μεγάλων έργων δρομολογώντας λύσεις για ταχύτερη αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στη συνέντευξη του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι έως το τέλος του 2021 θα τρέχουν συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα σκιαγραφεί τα επί θύραις έργα προτεραιότητας της Πολιτείας.

  • Τι εξελίξεις θα έχουμε στα μεγάλα έργα μέσα στο 2021;

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε ξεμπλοκάραμε μεγάλα έργα, όπως ο Βόρειος Ε-65, η γραμμή 4 του μετρό και το Ακτιο-Αμβρακία, ενώ σύντομα θα ξεμπλοκάρει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το θέμα του δρόμου Πάτρας-Πύργου που η προηγούμενη κυβέρνηση αδικαιολόγητα κατάτμησε.

Ωριμάσαμε μεγάλα έργα που ήταν κολλημένα για χρόνια, με πρώτο και κύριο τον ΒΟΑΚ για τον οποίο καταθέσαμε ήδη τις μελέτες για να πάρουμε την περιβαλλοντική αδειοδότηση για το τμήμα του ΣΔΙΤ και στις επόμενες εβδομάδες έως το καλοκαίρι θα ακολουθήσουν νέες σταδιακές υποβολές προς το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Παραλάβαμε σκόρπιες σκέψεις και ενάμισι έτος μετά παραδίδουμε μελέτες για αδειοδότηση. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας που θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης, όπου μόλις στις 24 Μαρτίου καταθέσαμε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Ακόμα, μέσα στο έτος αυτό, θα δημοπρατήσουμε τη σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ, ένα τεράστιο έργο προϋπολογισμού άνω των 300 εκατ. ευρώ, με μεγάλη αστική σήραγγα, όμοια της οποίας δεν έχει ξανακατασκευαστεί στη χώρα, όπως και τον οδικό άξονα Δράμας-Αμφίπολης, προϋπολογισμού περίπου 150 εκατ. ευρώ.

Σύντομα θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες για σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού άνω των 2,5 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα που θα υλοποιηθούν μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου που θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος στην προσπάθειά μας για την προώθηση μετακινήσεων με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

  • Τελικά ποια είναι τα έργα υποδομών που θα εισέλθουν στο Ταμείο Ανάκαμψης; Πώς τροποποιείται ο σχεδιασμός του υπουργείου;

Το portfolio των έργων του υπουργείου μας είναι ισορροπημένο και αποτελείται από οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδραυλικά, λιμενικά και κτιριακά έργα.

Τα έργα που εκτελούμε είναι εθνικής σημασίας, μεγάλης σπουδαιότητας για τη χώρα, με τις απαιτούμενες μελέτες, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης είτε από το ΕΣΠΑ ή το CEF είτε ακόμα και με εθνικούς πόρους.

Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια ευκαιρία να επεκτείνουμε τον σχεδιασμό μας και αρκετά μεγάλα έργα -και οδικά- θα ανακοινωθεί πώς θα χρηματοδοτηθούν από το νεοσύστατο αυτό ταμείο.

  • Πώς θα βοηθήσουν οι πρόσφατες τροποποιήσεις του υφιστάμενου νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις στην ταχύτερη άντληση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ και ποιες παθογένειες αντιμετωπίζετε;

Δημιουργήσαμε τις προϋποθέσεις για την επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών δημοπράτησης έργων ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας και φιλοδοξούμε να πράξουμε ποιοτικότερα έργα, φθηνότερα εν τέλει, που θα παραδίδονται στην ώρα τους και όπως πρέπει.

Επιπλέον, τροποποιήσαμε τη διάταξη του συστήματος μελέτη-κατασκευή, που μέχρι σήμερα απαιτούσε την ύπαρξη του συνόλου των μελετών και αδειοδοτήσεων, με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η προκήρυξη σημαντικών έργων.

Τι κάναμε; Εκμεταλλευτήκαμε την εμπειρία των ΣΔΙΤ. Τα έργα πλέον θα μπορούν να δημοπρατούνται και παράλληλα να τρέχουν οι διαδικασίες των αναγκαίων αδειοδοτήσεων, αφού η μέχρι σήμερα προβλεπόμενη δήθεν ωριμότητά τους οδήγησε σε μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις.

Με τέτοιες θεσμικές παρεμβάσεις επιταχύνουμε την απορρόφηση κονδυλίων όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων, συμπεριλαμβανομένου του Ταμείου Ανάκαμψης, προς όφελος της εθνικής οικονομίας, συμβάλλοντας στην επιστροφή της σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Με τη διάταξη για τις ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές βάζουμε φρένο στις τεράστιες εκπτώσεις που τελικά βλάπτουν όχι μόνο το Δημόσιο που παραλαμβάνει έργα χαμηλής ποιότητας, ημιτελή και με δικαστικές αντιδικίες, αλλά και τους ίδιους τους εργολήπτες προστατεύοντάς τους από κακόβουλους συναδέλφους τους που νόθευαν συστηματικά τον υγιή ανταγωνισμό.

  • Τον τελευταίο καιρό παρατηρείται στροφή του υπουργείου σε έργα ΣΔΙΤ. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το επόμενο διάστημα;

Οπως ξέρετε, τα ΣΔΙΤ αποτελούν βασικό εργαλείο υλοποίησης της πολιτικής μας, γιατί είναι έργα που γίνονται χωρίς καθυστερήσεις και με σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα.

Ηδη έχουν εγκριθεί το μεγάλο ΣΔΙΤ συντήρησης και λειτουργίας του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της Αθήνας, προϋπολογισμού 235 εκατ. ευρώ, το νέο κτίριο στην Πειραιώς που θα στεγάσει τις υπηρεσίες της Γ.Γ. Υποδομών, οι 17 υπερσύγχρονες, βιοκλιματικές σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία προϋπολογισμού 129 εκατ. ευρώ, καθώς και τα 3 clusters 12 δικαστικών μεγάρων προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ σε Κρήτη, Κεντρική Μακεδονία και Κεντρική Ελλάδα.

Στον προγραμματισμό του υπουργείου για το αμέσως επόμενο διάστημα βρίσκονται και άλλα σημαντικά έργα υποδομών μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, χαρακτηριστικότερα των οποίων είναι η λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, το φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα Θεσσαλίας και το καινοτόμο σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων με αναλογική χρέωση.

Συνολικά, θέλω να αναφέρω πως έως το τέλος του 2021 θα τρέχουμε συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. ευρώ.

  • Πότε και πού θα δούμε τα πρώτα εργοτάξια για τις πρόδρομες εργασίες για τη γραμμή 4 του μετρό και πότε αρχίζει το κύριο κατασκευαστικό έργο;

Τις επόμενες μέρες θα υπογραφεί η σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες και μέχρι το καλοκαίρι θα αρχίσουν να στήνονται τα πρώτα εργοτάξια.

Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο της κύριας σύμβασης, που περιλαμβάνει την κατασκευή 15 νέων σταθμών, θα έχει μήκος 13 χλμ., θα εξυπηρετεί πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου και του κέντρου της Αθήνας, θα αποσυμφορήσει τους υφιστάμενους κεντρικούς σταθμούς μετρό (κυρίως του Συντάγματος) από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, ενώ παράλληλα θα εξυπηρετεί πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως τα δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.λπ.

Εκτιμάται ότι η κύρια σύμβαση θα υπογραφεί έως τις αρχές του καλοκαιριού.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Πολύς δρόμος…

Kon

ΕΣΠΑ: 6+4 προγράμματα επιδοτήσεων 907,2 εκατ. ευρώ – Όροι και προϋποθέσεις

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Μητσοτάκης: Στην κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης η Ελλάδα ως προς την απορρόφηση του ΕΣΠΑ

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Νέο ΕΣΠΑ 2021-2027: Θα διατεθούν 4 δισ. ευρώ για την ενίσχυση της καινοτομίας

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση στη μεταλιγνιτική περίοδο

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Καλά νέα για την οικονομία που μπορούν να γίνουν καλύτερα

Kon

ΕΣΠΑ 2021: Βγήκαν τα προσωρινά αποτελέσματα για τους παιδικούς σταθμούς

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

100 δισ. για «ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ» και κάλπες το 2023

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Πού και πώς θα δοθούν 26 δισ. από το νέο ΕΣΠΑ – Πλήρης οδηγός για τις επιδοτήσεις 2021-27

Ελεύθερος Τύπος Newsroom