ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Ποτέ την Κυριακή»: Παραλίγο να καταλήξει στην χωματερή το Όσκαρ

Κωνσταντίνος Μπορδόκας

Εξήντα χρόνια συμπληρώνονται αυτές τις ημέρες από τα μέσα Απριλίου του 1961, όταν απονέμεται στον Μάνο Χατζιδάκι το Όσκαρ τραγουδιού κινηματογραφικού έργου, για τα «Τα παιδιά του Πειραιά» που ακούγονται στην ταινία του Ζυλ Ντασέν «Ποτέ την Κυριακή».

Είμαστε βέβαιοι ότι αν ζούσε σήμερα ο κορυφαίος μας μουσουργός, όχι μόνο θα αδιαφορούσε για την επέτειο, αλλά θα έδειχνε δυσαρέσκεια και στην υπενθύμιση της βράβευσης.

Η Μελίνα Μερκούρη βάζει στο πικάπ το σαρανταπεντάρη δισκάκι, και όλος ο κόσμος τραγουδά :«Όσο κι αν ψάξω, δεν βρίσκω άλλο λιμάνι, τρελή να μ’ έχει κάνει, όσο τον Πειραιά».

Παρότι στην Ελλάδα το «Ποτέ την Κυριακή» έρχεται τρίτο στις εισπράξεις της χρονιάς, σημειώνει τεράστια επιτυχία στο εξωτερικό αναδεικνύοντας την Μελίνα Μερκούρη σε διεθνή σταρ, κάνει το μπουζούκι γνωστό σε όλο τον κόσμο ανοίγοντας έτσι το δρόμο σε μια σειρά ελληνικών ταινιών που μετατρέπουν την ελληνική διασκέδαση σε φολκλορική εικόνα.

Ο Μάνος Χατζιδάκις με τον σκηνοθέτη της ταινίας Ζυλ Ντασέν.

Εκείνη την περίοδο ο Χατζιδάκις αγνοώντας τον εμπορικό δρόμο που ανοίγει, πιστεύει ότι ένα εύπεπτο –κατ’ αυτόν– τραγούδι και το μικρό αγαλματίδιο, θα αποτελέσει διαβατήριο διεθνούς καριέρας αλλά με τους δικούς του όρους. Γι αυτό άλλωστε στην πρώτη του, ίσως, συνέντευξη μετά το Όσκαρ στις 22 Απριλίου 1961, δηλώνει ευχαριστημένος με τη βράβευση :«Νοιώθω μια απέραντη συγκίνηση για την τιμή που έγινε στα «Παιδιά του Πειραιά», που παρ’ όλες τις φήμες και τα προγνωστικά, δεν περίμενα ότι τελικά θα μου έφερναν το Όσκαρ. Το Όσκαρ δεν μ’ έχει κάνει ευτυχισμένο, αλλά προσεκτικό. Η καριέρα μου αρχίζει μόλις τώρα. Είμαι βέβαιος ότι θα αντιληφθείτε το νόημα των λόγων μου. Το Όσκαρ δεν είναι μόνο ένα μικρό αγαλματάκι. Είναι μια μεγάλη και βαριά υποχρέωση».

Με την Κατίνα Παξινού που του …δανείζει το δικό της Όσκαρ για τις ανάγκες της φωτογράφησης.

Παρότι δημοφιλές, το τραγούδι δεν «υιοθετείται» ποτέ από τον πνευματικό του πατέρα που υποστηρίζει πως «Τα παιδιά του Πειραιά» ακολουθούν αντίθετη πορεία με αυτή των προθέσεων του, προσδίδοντας μια «ανεπιθύμητη λαϊκότητα» στο συνολικό του έργο. Ακόμα και οι απολαβές του για την σύνθεση, που συμπεριλήφθηκε το 1987 στο Αμβούργο στα δέκα εμπορικότερα τραγούδια του 20ου αιώνα, δεν έχουν καμία σχέση με ότι φανταζόμαστε. Λέγεται, ότι στην προσπάθεια του να απαλλαγεί των συνεπειών της ενοχλητικής για αυτόν εμπορικής επιτυχίας, πούλησε τα πνευματικά του δικαιώματα έναντι ευτελούς ποσού για να φτιάξει – όπως λέει ο σεναριογράφος Γιώργος Λαζαρίδης – τα δόντια του…

Ο Μάνος Χατζιδάκις κρατώντας το χρυσοφόρο – για τους άλλους –σαρανταπεντάρη δισκάκι.

Ο μύθος λέει  ότι το περιζήτητο αγαλματάκι, διασώζεται την τελευταία στιγμή από την χωματερή, όταν η αδελφή του Μιράντα διαπιστώνει ότι οι σακούλες σκουπιδιών έχουν ασυνήθιστα μεγάλο βάρος.

Παραμένει …έντρομο στο σπίτι της αδελφής του μέχρι τον θάνατό του, και τώρα βρίσκεται ανακουφισμένο σε κάποια βιτρίνα με γυρισμένη την πλάτη έχοντας δίπλα του μια φιγούρα του Καραγκιόζη…

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Αντίστροφη μέτρηση για τα Όσκαρ – Στο μικροσκόπιο του Eleftherostypos.gr οι υποψηφιότητες Α’ και Β’ Γυναικείου ρόλου

Ανδρέας Ντίνης

Όσκαρ: Στο μικροσκόπιο του «Ε.Τ.» οι υποψηφιότητες Α’ και Β’ Γυναικείου ρόλου

Kon

Όσκαρ: Στο μικροσκόπιο οι δέκα ανδρικές ερμηνείες

Kon

«Nomadland»: Πήρε και το βραβείο των Αμερικανών παραγωγών – Ακόμα ένα βήμα πιο κοντά στο Όσκαρ [βίντεο]

Δημήτρης Ντόγκας

BAFTA: Το «Nomadland» διεκδικεί επτά βραβεία και η Κλόι Ζάο οδηγεί την κούρσα που καταλήγει… στα Όσκαρ [βίντεο]

Δημήτρης Ντόγκας

Screen Actors Guild: Οι Αμερικανοί ηθοποιοί προβλέπουν τα Όσκαρ [βίντεο και εικόνες]

Δημήτρης Ντόγκας