ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Αθήνα: Οι επιδοτήσεις για να ανθίσει το λιανεμπόριο στη νέα πρωτεύουσα

Κωνσταντίνος Μπορδόκας

Η ανακήρυξη της Αθήνας ως πρωτεύουσας του νεοσύστατου ελληνικού κρατιδίου το 1834 δημιουργεί το παράδοξο πρόβλημα της μηδαμινής παρουσίας εμπόρων στη πόλη, με αποτέλεσμα οι τιμές των προϊόντων να βρίσκονται στα ύψη.

Για να πεισθούν οι υποψήφιοι Αθηναίοι ότι η νέα πρωτεύουσα αποτελεί ασφαλή επενδυτικό προορισμό, ο διοικητής Αττικής απευθύνει στις 6 Νοεμβρίου 1834 επίσημη πρόσκληση στους εμπόρους όλης της χώρας.

Εν συνεχεία η κυβέρνηση προσφέρει ως κίνητρο – επιδοτήσεις της Ε.Ε θα λέγαμε σήμερα – στους υποψήφιους επενδυτές δάνεια με το χαμηλό για την εποχή επιτόκιο του 6%, στοχεύοντας σε τόνωση της  αγοράς και πτώση τιμών.

Διαφήμιση του καταστήματος υποδημάτων «Τιμοελέοντος» που βρίσκεται στην οδό Αιόλου

Τα αποτελέσματα της αναπτυξιακής πολιτικής φαίνονται μόλις δυο χρόνια αργότερα, με το άνοιγμα των πρώτων εμπορικών καταστημάτων που καλύπτουν, κυρίως, ανάγκες της βασιλικής αυλής, βαυαρών και προξενικών αρχών των ξένων χωρών.

Το εμπόριο γυναικείων ειδών είναι το πρώτο που ανθεί στη πρωτεύουσα. Εδώ βλέπουμε το εσωτερικό του καταστήματος γυναικείων ειδών Δ. Σινάνη

Μια από τις Κυρίες των Τιμών της βασίλισσας Αμαλίας και παιδαγωγός της,  Ιουλία Φον Νόρνεντιφλιχτ, σημειώνει ευτυχής το 1837: «Εις τα καταστήματα των εμπόρων δεν υπάρχουσι μόνον αντικείμενα της καθημερινής ανάγκης, αλλά ήρξαντο εισαγόμενα και είδη πολυτελείας όπερ είναι έτι μάλλον ευχάριστον, διότι είναι σημείον ευημερίας.

Η βασίλισσα και εγώ ηγοράσαμεν ενταύθα πίλους, τους οποίους θα ηδυνάμεθα κάλλιστα να φέρωμεν και εν Παρισίοις. Κατά 15ημεριαν έρχονται εκ Μασσαλίας πλοία κομίζοντα νέα είδη του συρμού, άτινα πωλούνται αυτοστιγμεί».

Οι οδοί Αιόλου και Ερμού αποτελούν από τότε βασικούς εμπορικούς κόμβους της  πρωτεύουσας

Σημαντική συμμετοχή στην εμπορική ανάπτυξη της πρωτεύουσας είχαν και οι αλλοδαποί κάτοικοί της, αφού τα εμπορικά τους καταστήματα εισάγουν προϊόντα και τεχνογνωσία σ’ ένα κόσμο που βιάζεται ν’ αποβάλει το πρόσφατο ανατολίτικο παρελθόν του, εντυπωσιαζόμενος από οτιδήποτε «φράγκικο» ή «δυτικό» όπως λέμε ήμερα.

Φυσικά, τα ελάχιστα καταστήματα δεν αρκούν για να αλλάξουν την περί εμπορίου αντίληψη του κόσμου,  κατάλοιπο της Τουρκοκρατίας.

Έτσι, ανθεί ακόμη η ανταλλαγή προϊόντων, ενώ οι περισσότερες αγοραπωλησίες γίνονται από πλανόδιους-γυρολόγους που διαθέτουν πόρτα- πόρτα τα προϊόντα τους, κάτι που ευνοεί η μη ακόμη αυτονόητη βόλτα των γυναικών στην αγορά.

Αρκετοί από τους τότε γυρολόγους – πωλητές έχοντας πλέον αποκτήσει προσωπική επαφή με τον γυναικείο πληθυσμό, αποτελούν την πρώτη «μαγιά» εμπόρων, αυτή την φορά ως καταστηματάρχες.

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Ανάκτηση 8,2% του ΑΕΠ μέχρι και το τέλος του 2022 – Η Ελλάδα θα επουλώσει γρήγορα τις πληγές της από την πανδημία

Ανδρέας Ντίνης

Νέοι κανόνες από σήμερα: Τι αλλάζει για Jumbo, ΙΚΕΑ και μεγάλα καταστήματα

Ανδρέας Ντίνης

«Κορωνοπάρτι» σε σπίτι στο κέντρο της Αθήνας εν μέσω πανδημίας [βίντεο]

Ανδρέας Ντίνης

Με σύμμαχο τον καλό καιρό οι Αθηναίοι πήγαν για ψώνια – Λαοθάλασσα στην Ερμού [εικόνες]

Tinad

Επιχειρήσεις: Μείωση τζίρου για 8 στις 10 – «Καμπανάκι» για τη βιωσιμότητα

Tinad

Επανέρχεται η ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο της Αθήνας – Τι πρέπει να γνωρίζετε

Tinad

Επιστροφή στη μερική κανονικότητα για το λιανεμπόριο – Πώς πήγε η πρώτη μέρα

Ανδρέας Ντίνης

Τα καταστήματα MediaMarkt άνοιξαν με click inside και click away

Ανδρέας Ντίνης

Lockdown: Αυτά τα καταστήματα μπορούν να λειτουργούν σε Θεσσαλονίκη, Αχαΐα και Κοζάνη

Tinad