Στο πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, παρότι δεν καταλογίζονται ευθέως ευθύνες, είναι ευδιάκριτος ο διαχωρισμός ευθυνών ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ-Hellenic Train, καθώς η επιτροπή δίνει ιδιαίτερο βάρος στα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας, ενώ καθίσταται σαφές πως την τελευταία τριετία, με την επανεκκίνηση του έργου, επισπεύσθηκε η διαδικασία υλοποίησης και υιοθετήθηκαν οι συστάσεις των εκθέσεων ΕΔΕΛ και ΕΑΔ.
-Το σύστημα GSMR διαθέτει τρία πρωτόκολλα παράδοσης περαιωμένου έργου από την ΕΡΓΟΣΕ και παραλαβή τους από τον ΟΣΕ, με ημερομηνίες 11-06-2018, 12-02-2020 και 10-02-2021. Το πόρισμα της επιτροπής αναφέρει ότι «παρ’ όλα αυτά όμως, το 2023 το σύστημα αυτό δεν είχε τοποθετηθεί σε όλους τους νέους συρμούς της HELLENIC TRAIN». Το συγκεκριμένο σύστημα, παρότι είχε παραδοθεί, δεν είναι λειτουργικό λόγω έλλειψης συντήρησης.
-Σε ό,τι αφορά στη Σύμβαση 717, το πόρισμα της επιτροπής καταγράφει όλα τα γεγονότα, χωρίς να εκφέρει κάποια κρίση. Παραθέτει, δε, σημαντικό τμήμα της έκθεσης της ΕΑΔ και καταλήγει στην πρόταση πειθαρχικών διώξεων 15 στελεχών. Οπως αναφέρει το πόρισμα, «οι 15 πειθαρχικές διώξεις ασκήθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ με αποτέλεσμα σε 4 στελέχη να επιβληθούν από τον πρόεδρο και δ/ντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, ως Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Οργανο, πειθαρχικές ποινές παύσης 10 ημερών με στέρηση αποδοχών, που μετά την άσκηση εφέσεων το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο τους απάλλαξε από οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή, ενώ η Οικονομική Εισαγγελία στη συνέχεια αρχειοθέτησε την υπόθεση το 2021, καθώς δεν είχαν προκύψει ενδείξεις απιστίας, αδίκημα για το οποίο διενεργήθηκε η προκαταρκτική εξέταση».
-Αναφέρεται ως σημαντικό το γεγονός ότι «με το επιχείρημα των ειδικών προδιαγραφών και της “μοναδικότητας κατασκευαστή” επωφελήθηκαν στο παρελθόν από τις εργολαβίες του ΟΣΕ ιδιωτικές εταιρίες και κάποιες από τις συμβάσεις ανατέθηκαν με απευθείας αναθέσεις (την περίοδο ιδίως πριν το 2001). […] επιδιώκεται η κατάτμηση του έργου και ο τεμαχισμός της σύμβασης σε πολλά κομμάτια για να ικανοποιηθούν ενδεχομένως περισσότεροι εργολάβοι». Αναφέρεται επίσης το γεγονός ότι τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και ενδεχομένως απειρία στελεχών δεν συμβάλλουν στην αποτελεσματική σύνταξη τευχών δημοπράτησης ορισμένων ιδιαίτερα σύνθετων έργων.
Ανεξάρτητα από τις επιφυλάξεις που μπορεί να τεθούν για επιμέρους σημεία του πορίσματος για τα οποία έχει ήδη υπάρξει απάντηση και πρόκειται να υπάρξουν περαιτέρω διευκρινίσεις, όπως ανέφερε ο υπουργός, το πόρισμα αποτυπώνει την επιστημονική κρίση των μελών της επιτροπής. «Είναι αυτονόητο ότι το πόρισμα αναλύει πραγματικά περιστατικά, δεν δικάζει» τόνισε, προσθέτοντας ότι «στο μέτρο αυτό, το έργο της απόδοσης ευθυνών ανάγεται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα της δικαστικής λειτουργίας. Και βεβαίως όλα τα ευρήματα τελούν υπό το αυτονόητο καθεστώς τεκμηρίου αθωότητας όλων των εμπλεκομένων».
Στο πόρισμα περιλαμβάνονται προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Είναι σημαντικό ότι το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεων αυτών έχει ήδη υλοποιηθεί από το υπουργείο ή βρίσκεται στη φάση εκπόνησης.
Διαβάστε όλο το πόρισμα
Παγκράτι: Πέταξαν χειροβομβίδα σε εργοστάσιο ζαχαροπλαστικής
Ζωοδόχος Πηγή: Σήμερα η μεγάλη γιορτή για την Ορθοδοξία – Θρύλοι και παραδόσεις
21η Απριλίου 1967: Η «μαύρη» μέρα για την ελληνική ιστορία