ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Αλλάζουν όλα σε αερομεταφορές και τέλη – Ο ρόλος της νέας Ανεξάρτητης Αρχής

ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ

Στη ριζική ανασύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, κατά τα πρότυπα των αντίστοιχων ευρωπαϊκών αρχών, προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Παρακαταθήκη τροχοδρόμησης της Πολιτείας προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί το νομοσχέδιο για τη Σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), μέσω της οποίας δημιουργείται Ανεξάρτητη Αρχή επιφορτισμένη με την άσκηση των ρυθμιστικών, κανονιστικών, εποπτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των αερομεταφορών, της αεροναυτιλίας και των τελών των αερολιμένων.

Πρακτικά δηλαδή, διαχωρίζεται ο πάροχος από τον ελεγκτή των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας.

Καλύπτεται δε ένα κενό, που αφορά στις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας μας. Κενό που δημιούργησε η τριετής κωλυσιεργία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία το 2016 μετά από πιέσεις των θεσμών ψήφισε το Νόμο 4427. Υπογραμμίζεται ότι με το Νόμο 4427/2016 προβλέπονταν η δημιουργία της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ο λειτουργικός διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων της Αρχής και της ΥΠΑ, η οποία μέχρι τότε ασκούσε αυτά τα καθήκοντα. Πρακτικά, εξαιτίας της δημιουργίας της ΑΠΑ, η ΥΠΑ μετατρέπονταν σε φορέα παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου, ήταν μεν ένας νόμος στην κατεύθυνση του μοντέλου που εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., αλλά το κείμενό του ήταν εξόχως προβληματικό, με πλείστες «φωτογραφικές» διατάξεις, και, το κυριότερο, μη υλοποιήσιμο. Σημειωτέον, δε, ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ καθυστέρησε δύο χρόνια για να εκδώσει τα εφαρμοστικά Προεδρικά Διατάγματα για την ΑΠΑ και την ΥΠΑ.

Πώς θα λειτουργεί

Το παρόν σχέδιο νόμου (η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε προβλέψει 487 άτομα προσωπικό) μειώνει τον αριθμό των οργανικών θέσεων σε 172 και αναδιαρθρώνει πλήρως το οργανόγραμμα της Αρχής, σύμφωνα με τους Κανονισμούς της Ε.Ε. Συνοπτικά, σύμφωνα με τα 76 άρθρα του σχεδίου νόμου η νέα Αρχή:

* Θα λειτουργεί ως Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή, εποπτευόμενη από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

* Θα έχει δική της νομική προσωπικότητα, λειτουργική ανεξαρτησία, καθώς και διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.

* Η Διοίκησή της θα συγκροτείται από τον διοικητή και το Εκτελεστικό της Συμβούλιο.

* Τα έσοδά της θα προέρχονται κατά κύριο λόγο από τα τέλη αεροδρομίων.

Το οργανόγραμμα της Αρχής θα είναι:

* Διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας

* Γραμματεία και σύμβουλοι διοικητή

* Γραφείο Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων, Διαχείρισης Κρίσεων και Πολιτικο-στρατιωτικής Συνεργασίας

* Γραφείο Αεροϊατρικής και Ιατρικών Υποθέσεων

* Τμήμα Διαχείρισης Ασφαλείας και Συμβάντων

* Τμήμα Ποιότητας (QMS) και Συμμόρφωσης (CMS)

* Εκτελεστικό Συμβούλιο της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας

* Γενική Διεύθυνση Αεροπορικών Δραστηριοτήτων

* Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Εποπτείας και Διοικητικής Υποστήριξης.

Παράλληλα, αναμορφώνεται θεσμικά η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ως πάροχος, και επαυξάνεται η διοικητική και οικονομική της αυτοτέλεια, καθώς θα αποτελεί πλέον Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), αντί για δημόσια υπηρεσία.

Επίσης, επανέρχεται στην αρμοδιότητα της ΥΠΑ η Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας. Με το Νόμο 4427/2016 η ΣΠΟΑ προβλεπόταν να λειτουργεί στο πλαίσιο της ΑΠΑ. Πλέον θα λειτουργεί ως οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης υπό τον διοικητή της ΥΠΑ.

Η νέα ΥΠΑ, ως ΝΠΔΔ, θα υπεισέλθει ως καθολικός διάδοχος στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τόσο του Ελληνικού Δημοσίου όσο και των υπαλλήλων της Υπηρεσίας.

Από την έντυπη έκδοση

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

 

 

 

Προτεινόμενα για εσάς

Το πρώτο 5G Campus Network στην Ελλάδα από την Cosmote για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

Παρατείνονται οι περιορισμοί στις πτήσεις εσωτερικού – Έως 14 Μαΐου μόνο οι ουσιώδεις μετακινήσεις

Evanthia Karra

Παράταση των αεροπορικών οδηγιών: Μόνο ουσιώδεις μετακινήσεις εσωτερικού

Evanthia Karra

ΥΠΑ: Ανώμαλη προσγείωση για τα αεροδρόμια – 84% μειώθηκε η επιβατική κίνηση [πίνακας]

Δημήτρης Ντόγκας

Κορωνοϊός – Lockdown: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της πανδημίας – Ποιοι είδαν «τρελές» πωλήσεις

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Notam: Παρατείνεται η απαγόρευση πτήσεων από το εξωτερικό – Τι ισχύει με την καραντίνα

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Αεροδρόμια: Η επιβατική κίνηση «προσγειώθηκε» στο… 1991- Για δέκα συνεχόμενους μήνες το αρνητικό σερί

Δημήτρης Ντόγκας

Αεροδρόμια: «Βουτιά» 68% στην επιβατική κίνηση το δεκάμηνο

Δημήτρης Ντόγκας

O κορωνοϊός «τσακίζει» τα φτερά της easyJet – Η εταιρεία… βλέπει ζημιές 1,1 δισ. δολάρια

Δημήτρης Ντόγκας