ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Η ψυχολόγος Αρετή Βεργούλη μιλά στον ΕΤ για τις επιπτώσεις της πανδημίας στη ψυχολογία των παιδιών

σχολεία

ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ

Υστερα από αρκετές απόπειρες επαναλειτουργίας της διά ζώσης εκπαίδευσης και άλλες τόσες ανατροπές λόγω της πανδημίας, τα σχολεία φαίνεται να ανοίγουν για όλες τις βαθμίδες οριστικά από αύριο, 10 Μαΐου, σε ένα πλαίσιο συνολικότερης επαναλειτουργίας της κοινωνίας και της οικονομίας.

Με μια μικρή παράταση λίγων εβδομάδων, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιχειρεί να επεκτείνει τον διδακτικό χρόνο, με τους ειδικούς να σημειώνουν ότι η επιστροφή δεν στοχεύει τόσο στην κάλυψη της ύλης όσο στην ψυχολογία και την υγεία των παιδιών, τα οποία έχουν αποκοπεί από τις κοινωνικές τους δραστηριότητες.

Τι έχουν όμως να αντιμετωπίσουν οι μαθητές, ανάλογα με την ηλικία τους, κατά την επιστροφή τους στο σχολείο; Και πώς θα πρέπει να είναι η αντιμετώπισή τους από τους εκπαιδευτικούς;

«Συμβολικός γονέας»

«Οτιδήποτε προσβλέπει στην επιστροφή στην κανονικότητα είναι καλό για τα παιδιά. Ομως, οι επιπτώσεις της πανδημίας είναι πολλές και οι περιστάσεις ανά μαθητή είναι ποικίλες. Οι εκπαιδευτικοί, όπως ακριβώς και οι γονείς, θα πρέπει να έχουν κατανόηση στα ξεσπάσματα και τον θυμό που ευλόγως έχουν οι μαθητές, ιδίως οι έφηβοι, γιατί και ο δάσκαλος είναι ένας συμβολικός γονέας», σημειώνει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής η ψυχολόγος και οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια κ. Αρετή Βεργούλη. «Το περιβάλλον στο οποίο έζησε το παιδί τον προηγούμενο καιρό κατά την πανδημία θα καθορίσει σε ένα μεγάλο ποσοστό την επαναφορά και την προσαρμοστικότητά του. Υπάρχουν παιδιά που η οικογένειά τους είχε να αντιμετωπίσει την κρίση ή κάποιο πένθος λόγω της πανδημίας, περιπτώσεις στις οποίες το παιδί δέχτηκε ενδοοικογενειακή βία, τα ποσοστά της οποίας αυξήθηκαν εντός της πανδημίας, ακόμα όμως και το bullying επειδή νόσησε από κορονοϊό», εξηγεί η κ. Βεργούλη.

Στο γραφείο της έχουν φτάσει περιστατικά παιδιών που έχουν περιθωριοποιηθεί από τους συμμαθητές τους επειδή νόσησαν τον προηγούμενο καιρό. Μία ακόμα κατηγορία παιδιών είναι αυτά της Γ’ Λυκείου, που φέτος σε μία δύσκολα διαχειρίσιμη και χρονοβόρα κατάσταση, στην οποία εγκλωβίστηκαν λόγω της πανδημίας, καλούνται να συμμετάσχουν σε μία διαχρονικά για την πλειονότητα των μαθητών ψυχοφθόρα διαδικασία, αυτή των πανελλαδικών εξετάσεων.

«Πολλοί έφηβοι αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε εσωτερική σύγκρουση, την οποία μπορεί και να την εξωτερικεύουν. Η μεγάλη παράταση και η πίεση που δέχτηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα εξηγούν έως έναν βαθμό και τον συνωστισμό σε πλατείες, καθώς για κάποιους, αν και λάθος, αυτή είναι η άμυνά τους», εξηγεί η κ. Βεργούλη.

 Παράταση

Οι μαθητές από αύριο επιστρέφουν για μερικές εβδομάδες στα θρανία τους και στην καθημερινότητά τους, με τους φίλους τους. Τα Γυμνάσια και τα Λύκεια ολοκληρώνουν το σχολικό έτος με μία μικρή παράταση μέχρι τις 11 Ιουνίου, χωρίς προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.

Στα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία, η παράταση είναι λίγο μεγαλύτερη, έως τις 25 Ιουνίου, καθώς για πολλές εβδομάδες οι μικρότερης ηλικίας μαθητές διδάσκονταν μόνο μέσω τηλεκπαίδευσης.

Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη αποστείλει οδηγίες στους εκπαιδευτικούς έπειτα από συνεργασία του ΙΕΠ με το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, για την προσαρμογή των μαθητών, ύστερα από τόσους μήνες καραντίνας, στην καθημερινότητα του σχολείου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα όποια δείγματα φάνηκαν στην πρώτη καραντίνα με τον αποκλεισμό των παιδιών για 2,5 μήνες, πλέον, έχουν αναδειχθεί σε συμπεριφορές που προκαλούν προβληματισμό.

Οπως αναφέρει η κ. Βεργούλη, ανάλογα με την ηλικία, τα συμπτώματα ποικίλλουν. Και η προηγούμενη κατάσταση, όπου τα παιδιά βίωσαν μια εμπειρία αναστολής και επαναλειτουργίας εναλλάξ, δημιούργησε μία κατάσταση φόβου και άρνησης, αν και στο τέλος προσαρμόζονταν στο νέο τους πρόγραμμα.

Για τους εφήβους, οι συμπεριφορές που παρατηρήθηκαν περισσότερο ήταν θυμός, απογοήτευση και κούραση. «Επειδή τα μεγαλύτερα παιδιά βιώνουν πολύ πιο έντονα τα προβλήματα της οικογένειας, η περίοδος της καραντίνας τα βάρυνε περισσότερο», εξηγεί η κ. Βεργούλη και συνεχίζει: «Σε αυτήν την ηλικία μειώνεται το βάρος των οικογενειακών σχέσεων και οι έφηβοι δίνουν περισσότερη βαρύτητα στις φιλικές σχέσεις, οι οποίες όμως περιορίστηκαν δραστικά».

Εξάρτηση

Ενα ακόμα σύμπτωμα ήταν η απόλυτη εξάρτηση από τον υπολογιστή ή το κινητό, τα αγόρια με παιχνίδια και τα κορίτσια με τα social media. Στις μικρότερες ηλικίες, τα συμπτώματα είχαν να κάνουν περισσότερο με άγχος και φόβο αλλά και ψυχοσωματικά. «Πολλά παιδιά εμφάνιζαν πονοκεφάλους, πόνους στο στομάχι, νυχτερινή ενούρηση», σημειώνει η κ. Βεργούλη, υπογραμμίζοντας ότι παρατηρήθηκε μια επιστροφή των μικρών μαθητών σε προηγούμενα στάδια ανάπτυξης.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Ισπανία: Οργή για την απαγωγή και δολοφονία δύο μικρών κοριτσιών από τον πατέρα τους

Μαρίνα Μπενέκου

Πέθανε στα 76 του ο πατέρας της μεγαλύτερης οικογένειας του κόσμου- Είχε τουλάχιστον 89 παιδιά και 38 συζύγους

Μαρίνα Μπενέκου

Δήμος Αθηναίων: Αλήθειες και ψέματα για τη Δίχρονη Εκπαίδευση και τα «κοντέινερ»

Κορονοϊός: Εξίσου μεταδοτικά τα παιδιά με τους ενήλικες – Νέα έρευνα για το ιικό φορτίο

Συνεπιμέλεια τέκνων: Η Διδάκτωρ Ψυχολογίας Θεοδώρα Παπαδοπούλου αναλύει στο Elefterostypos.gr όλα τα δεδομένα

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Διχασμός σε όλο τον κόσμο για εμβόλια σε παιδιά

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Εμβολιασμός στη Γερμανία: Μόνο παιδιά και έφηβοι με υποκείμενα νοσήματα πρέπει να εμβολιαστούν

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Σχολεία: Αγγλικά από Σεπτέμβριο στα νηπιαγωγεία – Τι προβλέπει η τροπολογία για το ωράριο στα Δημοτικά

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Νιγηρία: Οι αρχές επιβεβαιώνουν την αρπαγή 136 μαθητών από σχολείο

Μαρίνα Μπενέκου