ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Προσοχή: Πατίνια μόνο με κράνος, φώτα και συνοδό για τους ανήλικους – Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου

Έρευνα «Ε.Τ.»: Κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια

ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ

Με κράνος, ορατό εξοπλισμό τη νύχτα και συνοδό για χρήστες ποδηλάτων ή ηλεκτρικών πατινιών που είναι κάτω από 12 ετών επιχειρεί το υπουργείο Μεταφορών να βάλει κανόνες στη μικροκινητικότητα, που μέρα με τη μέρα κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, αλλά ωστόσο προκαλεί προβληματισμό στους επαγγελματίες του κλάδου.

Στον απόηχο του θανάτου ενός 11χρονου αγοριού στην Κρήτη έπειτα από τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι, θεωρείται πιο επιβεβλημένο από ποτέ να θεσπιστούν ρυθμίσεις μέσω των οποίων οι μετακινήσεις θα πραγματοποιούνται με την απαραίτητη ασφάλεια.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της Τροχαίας που έχει στη διάθεσή του ο Ελεύθερος Τύπος, τη διετία 2018-2019, αλλά και το πρώτο εξάμηνο του 2020, δεν είχε καταγραφεί σε ολόκληρη την επικράτεια κανένα θανατηφόρο ατύχημα από πατίνι, γεγονός που «δικαιολογείται» από τους ειδικούς, αφού την πρώτη τουλάχιστον χρονιά δεν ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο. Αντίθετα, για το ποδήλατο – μέσο αγαπητό εδώ και δεκαετίες- τα στοιχεία δείχνουν πως 28 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Λιγότεροι ήταν εκείνοι που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο από «γουρούνες», καθώς οι καταγραφές αναφέρουν 12 θανάτους. Το 2018 έχασαν τη ζωή τους 2 άνθρωποι από ηλεκτρικό ποδήλατο.

Βέβαια, τα ατυχήματα, είτε ελαφρά είτε σοβαρότερα, παραμένουν. Την τελευταία τριετία, 31 χρήστες ηλεκτρικών πατινιών έχουν τραυματιστεί, αριθμός σημαντικά μικρότερος από όσους κινούνται με ποδήλατο, δεδομένου ότι σημειώθηκαν 830 τροχαία. Στα ηλεκτρικά ποδήλατα έγιναν 10 ατυχήματα ενώ στις τετράτροχες μηχανές 138.

Ως λάθος χαρακτηρίζει ο οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς Τάσος Μαρκουΐζος (γνωστός ως Ιαβέρης) στον «Ε.Τ.» την κοινή μετακίνηση των «πράσινων» οχημάτων μαζί με αυτοκίνητα, φορτηγά και μηχανές στους δρόμους, καθώς καταγράφονται καθημερινά τροχαία. Οπως εξηγεί, «πατίνια και ποδήλατα θα πρέπει να κινούνται σε ποδηλατόδρομους, οι οποίοι δυστυχώς είναι περιορισμένοι και σε συγκεκριμένους δήμους».

Σύμφωνα με τον κ. Μαρκουΐζο, η χώρα βρίσκεται αρκετά ψηλά στη λίστα με τους ανθρώπους που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ενώ όπως έχει προκύψει από σχετική έρευνα, εκείνοι που «φεύγουν» από τροχαία είναι 5 φορές περισσότεροι από όσους έχουν χάσει τη ζωή τους από Covid-19. «Η έλλειψη οδηγικής συμπεριφοράς στοιχίζει και η Ελλάδα μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει βήματα για να αλλάξει σελίδα προκειμένου οικογένειες να μη βυθίζονται στο πένθος», τονίζει.

Οι «πράσινες» μετακινήσεις, που αναδείχθηκαν πιο πολύ την περίοδο της καραντίνας, είναι ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης αφού θα μειώσουν την «ασφυξία» οχημάτων στις μεγάλες πόλεις, άρα και την κίνηση στους δρόμους, ενώ θα περιορίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ωστόσο, γεγονότα όπως ο τραγικός θάνατος του 11χρονου αγοριού στην Κρήτη φέρνουν στο προσκήνιο την αναγκαιότητα να υπάρχουν κανόνες οι οποίοι θα πρέπει να τηρούνται από όλους. Στο νομοσχέδιο για τη μικροκινητικότητα, που παρουσιάστηκε τις προηγούμενες ημέρες στο Υπουργικό Συμβούλιο, το ΥΠΟΜΕ έκανε γνωστό πως οι διατάξεις θα αφορούν, μεταξύ άλλων, την απαγόρευση οδήγησης ποδηλάτου ή ηλεκτρικού πατινιού στο δρόμο από παιδιά που είναι μικρότερα των 12 ετών χωρίς την παρουσία συνοδού τουλάχιστον 16 ετών, αλλά και την υποχρεωτική χρήση του κατάλληλου κράνους και ορατού εξοπλισμού για τη νύχτα.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

Αναλυτικότερα, όσον αφορά στους κανόνες κυκλοφορίας για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (ΕΠΗΟ), δηλαδή ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway), το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι:

  • Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
  • Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.
  • Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).
  • Τα οχήματα αυτά πρέπει να φέρουν στον υποχρεωτικό εξοπλισμό τους, κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα, φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση.
  • Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ πρέπει υποχρεωτικά να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.
  • Κατά τη νύχτα, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν ορατό αντανακλαστικό εξοπλισμό.
  • Οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
  • Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να λάβει μέτρα ρύθμισης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και να καθορίσει χώρους για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών.

Από την έντυπη έκδοση

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ για τα πατίνια

Μιχάλης Μάρδας

Κράνος και όριο ταχύτητας στα ηλεκτρικά πατίνια – Μετά τα ατυχήματα και το χάος στους δρόμους

Ανδρέας Ντίνης

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης… ψαρεύει δεκάδες πατίνια από τον Θερμαϊκό [εικόνες & βίντεο]

Evanthia Karra

Περισσότερα από 40 ηλεκτρικά πατίνια πεταμένα στον Θερμαϊκό

Ανδρέας Ντίνης

Ελεύθερη η μετακίνηση των ηλεκτρικών πατινιών… μέχρι νεωτέρας

Evanthia Karra

Έρχεται ο νέος και πιο αυστηρός ΚΟΚ – Ποιες είναι οι ποινές και τι θα προβλέπει για τα πατίνια

Μιχάλης Μάρδας

«Μπλόκο» από το Μιλάνο στα ηλεκτρικά πατίνια μέχρι νεοτέρας

Δημήτρης Κατσάκος

Έρευνα «Ε.Τ.»: Κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια

Νέες αλλαγές για τα ηλεκτρικά πατίνια από το υπουργείο Μεταφορών

Μιχάλης Μάρδας