Σύμφωνα με στοιχεία από την εγκατάσταση που άρχισε να λειτουργεί τέλη Σεπτεμβρίου, μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου είχαν αποτεφρωθεί 300 νεκροί. «Κατά μέσο όρο 75 άνθρωποι τον μήνα» , όπως εξήγησε πηγή του κρεματορίου στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής.
Ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος ήταν ένας από αυτούς, αφού στη Ριτσώνα τον αποχαιρέτησαν οι δικοί του άνθρωποι μετά την πολιτική κηδεία του στο πρώτο νεκροταφείο. Ανθρωποι του πνεύματος, των Γραμμάτων και των Τεχνών, άλλωστε, είχαν ταχθεί δημόσια κατά το παρελθόν υπέρ της δυνατότητας της καύσης στην Ελλάδα, που βάλτωνε για δεκαετίες σε αγκυλώσεις και αντιπαραθέσεις. Στο μεταξύ, οι συγγενείς των ανθρώπων που έφευγαν από τη ζωή και είχαν επιλέξει τη λύση της καύσης ταλαιπωρούνταν σε πολύωρα και δαπανηρά ταξίδια στο εξωτερικό, κυρίως στη Βουλγαρία, ώστε να πραγματοποιήσουν την τελευταία τους επιθυμία.
Τα γραφεία τελετών, ειδικά της Αθήνας, έχουν εντάξει πλέον στις υπηρεσίες τους και την καύση στη Ριτσώνα με το σύνολο των δικαιολογητικών και των διαδικασιών που απαιτούνται. «Ολο και περισσότερες οικογένειες μας ζητούν να μεταφέρουμε τον άνθρωπό τους στη Ριτσώνα από τότε που έγινε γνωστό ότι άνοιξε αποτεφρωτήριο», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο ιδιοκτήτης γραφείου τελετών Ασκληπιός Παντελίδης και προσθέτει: «Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι πολύ σημαντικό. Δεν σημαίνει ότι όλοι όσοι επιλέγουν τη λύση της καύσης είναι άθεοι. Υπάρχει όμως το γνωστό πρόβλημα του υπερκορεσμού στα νεκροταφεία που λειτουργεί πλέον αποτρεπτικά. Σκεφτείτε ότι ένα συντριπτικό ποσοστό, περίπου 70%, των νεκρών στα νεκροταφεία της Αθήνας κατά την εκταφή προκύπτει ότι πρέπει να ξαναταφούν, γιατί δεν ξεκουράζεται πια η γη και οι συγγενείς δεν θέλουν να περνούν αυτήν τη βάρβαρη διαδικασία. Ετσι, πολλοί επιλέγουν να κάνουν υπεύθυνη δήλωση για καύση και πρέπει να υπογράψουν καθώς υπάρχουν άλλα θέματα, όπως για παράδειγμα ότι μετά το αποτεφρωτήριο δεν μπορεί να ληφθεί δείγμα DNA αν προκύψει ανάγκη για κάποιον λόγο».
Παραλίες: Αυτός είναι ο πίνακας με τις «απάτητες» - Χωρίς ομπρέλες, ξαπλώστρες και beach bars
Πιο φθηνά
«Το κόστος της καύσης στη Ριτσώνα ανέρχεται σε 600 ευρώ συν ΦΠΑ και μαζί με τα έξοδα του γραφείου τελετών φτάνει κατά μέσο όρο τα 1.500 με 2.000 ευρώ. Είναι φθηνότερα από το να πηγαίνουμε τις σορούς στη Βουλγαρία, όπως κάναμε μέχρι τώρα. Δεν είναι όμως μόνο τα χρήματα. Είναι εξίσου σημαντικό για τους συγγενείς ότι η Ριτσώνα είναι κοντά και μπορούν να ακολουθήσουν. Στη Βουλγαρία ερχόταν ο ένας στους χίλιους, τώρα η οικογένεια πάντα ακολουθεί, καθώς η διαδικασία εκεί διαρκεί περίπου ένα τρίωρο», σημειώνει ο κ. Παντελίδης. Ωστόσο, στο αποτεφρωτήριο δεν ακολουθεί ο κόσμος όπως στην κηδεία αλλά μόνο οι στενοί συγγενείς, που συνήθως δεν ξεπερνούν τα πέντε με δέκα άτομα. Πολλοί ακολουθούν την επιθυμία του δικού τους ανθρώπου να καεί, που είχε διατυπωθεί είτε προφορικά είτε με εγγράφως με υπεύθυνη δήλωση, αλλά υπάρχουν και οικογένειες που λαμβάνουν εκ των υστέρων την απόφαση. Η τέφρα παραδίδεται στους οικείους του νεκρού σε τεφροδόχο και στη συνέχεια είναι επιλογή τους εάν θα καταλήξει στο σπίτι, στο βουνό ή στη θάλασσα. Κάποια γραφεία έχουν επιστρατεύσει ακόμα και σκάφη, ώστε να σκορπίζουν τη στάχτη στο πέλαγος παρουσία των συγγενών με ειδική τελετή.
Θέμα κουλτούρας
Παρότι όμως λειτουργεί πλέον το πρώτο αποτεφρωτήριο στην Ελλάδα, έπειτα από πολυετείς αγώνες των υποστηρικτών αυτής της επιλογής, δεν είναι πάντα εφικτό να πραγματοποιείται αυτό που θέλουν οι συγγενείς. Ο ιδιοκτήτης γραφείου τελετών Θέμης Λιανός βρέθηκε προ εκπλήξεως, όταν πριν από λίγο καιρό τού ζητήθηκε να μεταφέρει σορό στη Ριτσώνα. «Μου ζητήθηκε από την οικογένεια του εκλιπόντος να προχωρήσω στις διαδικασίες για αποτέφρωση στη Ριτσώνα. Στη συνέχεια όμως μου είπαν ότι θέλουν πρώτα να τελεστεί νεκρώσιμη ακολουθία, κάτι που η Εκκλησία αρνείται, και δεν ήθελα να παρανομήσω. Στην άδεια ταφής, άλλωστε, πρέπει να γράφεται η λέξη “αποτέφρωση”, αν έχει επιλεγεί αυτή η λύση. Ετσι, αρνήθηκα και η οικογένεια πήρε τη σορό λέγοντάς μου ότι θα τη μεταφέρει σε κάποιο νησί για την ταφή. Αργότερα έμαθα ότι πήγαν στη Ριτσώνα, αφού πρώτα κάποιος παπάς -πιθανόν με το αζημίωτο- δέχθηκε να τελέσει τη νεκρώσιμη ακολουθία. Είναι αντιφατικό να θέλεις και ακολουθία και καύση, αλλά οι στιγμές είναι δύσκολες και η κάθε οικογένεια επιλέγει τη λύση που της ταιριάζει περισσότερο. Για πολλούς, πάντως, η καύση δεν είναι θέμα υπερκορεσμού των νεκροταφείων ή χρημάτων αλλά θέμα κουλτούρας», λέει ο κ. Λιανός.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής