ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Έρευνα «Ε.Τ.»: Κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια

Έρευνα «Ε.Τ.»: Κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια

ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ

Παγκόσμια φρενίτιδα έχουν προκαλέσει τους τελευταίους μήνες τα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία μέρα με τη μέρα κερδίζουν ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές αλλά έρχονται ωστόσο αντιμέτωπα και με φανατικούς… haters. Η απουσία νομοθετικού πλαισίου, τα συχνά ατυχήματα και η έλλειψη υποδομών έχουν προκαλέσει διχογνωμία σε χρήστες, πολίτες και άλλους οδηγούς.

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες και, σύμφωνα με τα όσα είπαν στον Ελεύθερο Τύπο, οι πολίτες σε γενικές γραμμές ανταποκρίνονται θετικά στα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία με μικρό κόστος ευνοούν κοντινές μετακινήσεις φιλικές προς το περιβάλλον. Πέρα από τις φθορές και τους βανδαλισμούς που ενίοτε έχουν σημειωθεί, η γενική εικόνα παραμένει θετική, ωστόσο οι φόβοι για τραυματισμούς λόγω της μη τήρησης του ΚΟΚ παραμένουν υπαρκτοί. Σύμφωνα με την εταιρεία Hive, «οποιοδήποτε αντικείμενο, μέσο μεταφοράς ή οτιδήποτε χρησιμοποίει ο άνθρωπος, αν δεν ακολουθεί τους κανόνες, μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες. Aρα η εφαρμογή του ΚΟΚ είναι προαπαιτούμενο». Αντίστοιχη ήταν και η τοποθέτηση της Lime, αφού, όπως επεσήμανε, «κάποιοι χρήστες δεν σέβονται τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, οδηγούν σε πεζοδρόμια, παρκάρουν παράνομα ή ανεβαίνουν δύο σε ένα σκούτερ. Αυτές οι συμπεριφορές είναι εξαιρετικά επικίνδυνες για τους ίδιους τους χρήστες αλλά και για όλους τους ανθρώπους γύρω τους και θα μπορούσαν να προκαλέσουν ατυχήματα».

Εκ διαμέτρου αντίθετος με τη «νέα μόδα» είναι ο Τάσος Ιαβέρης – Μαρκουίζος, καθώς από την εμπειρία του εκτιμά ότι η απουσία νομοθετικού πλαισίου σε συνδυασμό με τις ελλιπείς υποδομές μπορεί να προκαλέσουν περαιτέρω ατυχήματα – τόσο στους ίδιους τους χρήστες όσο και σε πεζούς.

Κατά τον Ευθύμιο Μπακογιάννη, δρ. πολεοδόμο – συγκοινωνιολόγο, «οι χρήστες είναι ενθουσιασμένοι, οι συγκοινωνιολόγοι είναι μεν διστακτικοί αλλά επιδοκιμάζουν τη χρήση του, ως μέσο για τον περιορισμό της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας και των συνεπειών της στα κέντρα των πόλεων, τουλάχιστον για τις μικρού μήκους μετακινήσεις. Οι πεζοί νιώθουν ότι απειλούνται από την παρουσία των πατινιών στα πεζοδρόμια και οι οδηγοί των άλλων οχημάτων τα αντιμετωπίζουν με αμηχανία ή ακόμα και με φθόνο όταν τα βλέπουν στο οδόστρωμα. Το ηλεκτρικό πατίνι όπως και το ηλεκτρικό ποδήλατο αποτελούν μια καινοτομία και προσφέρουν φθηνή, εύκολα διαθέσιμη, φιλική προς το περιβάλλον και πολύ πιο ασφαλή από τα μηχανοκίνητα δίκυκλα ατομική μετακίνηση και επομένως είναι πολύ δελεαστική για να απαγορευτεί με κάποιο νόμο». Οπως εξηγεί ο κ. Μπακογιάννης, «πρέπει όμως να ρυθμιστεί, να έχει κανόνες όπως όλα τα οχήματα, να υπάρχει εκπαίδευση-εξοικείωση, να προβλέπονται ποινές για την παραβατικότητα των χρηστών αλλά και ασφάλιση για τυχόν πρόκληση ατυχημάτων τουλάχιστον σε τρίτους».

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) Πάνος Μυλωνάς βλέπει καταρχήν θετικά τον νέο αυτό τρόπο μετακίνησης μέσα στις πόλεις, «καθώς το e-scooter δημιουργήθηκε για να λύσει συγκεκριμένες ανάγκες, καθώς πας πιο γρήγορα στον προορισμό σου, δεν χάνεις χρόνο στο παρκάρισμα, φαίνεται επίσης να είναι φιλικό προς το περιβάλλον, όμως ακόμη δεν υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο και κανόνες για κρίσιμα ζητήματα». Οπως τονίζει, όμως, «ο χρήστης του e-scooter για να είναι ασφαλής πρέπει να ακολουθεί κάποιους κανόνες, όπως π.χ. να σέβεται τον ΚΟΚ, να φοράει κράνος και ειδικό εξοπλισμό, να μην αποσπάται η προσοχή του από το κινητό τηλέφωνο ή ακουστικά με μουσική, να ανεβαίνει πάντα ένας στο πατίνι κ.ά. Ταυτόχρονα, πρέπει και οι άλλοι χρήστες του δρόμου να είναι ασφαλείς, άρα είναι σημαντικοί οι κανόνες που έχουν σχέση με το πού αφήνεις το e-scooter».

Προτάσεις του υπουργείου Μεταφορών

– Οι οδηγοί τους απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους και θα πρέπει να είναι πάνω από 15 ετών ή από 12 ετών σε περίπτωση που συνοδεύονται από ενήλικα. Παράλληλα υποχρεούνται να φορούν κράνος το οποίο θα είναι δεμένο.

– Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την ταχύτητά τους σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ./ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ./ώρα και 25 χλμ./ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ./ώρα, οι οδηγοί των οποίων θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους.

– Προβλέπεται ειδική σήμανση για τα ΕΠΗΟ. Για εκείνα που κινούνται με ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα θα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητο διαστάσεων 5Χ8 εκ. από υλικό ανθεκτικό σε καιρικές συνθήκες τέτοιο ώστε να καταστρέφεται σε περίπτωση αφαίρεσής/αποκόλλησής του από το ΕΠΗΟ.

Από την έντυπη έκδοση

Προτεινόμενα για εσάς

Τι αλλάζει στον ΚΟΚ: Νέοι κανόνες, αυστηρά πρόστιμα – Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για ηλεκτρικά πατίνια, skateboards

Ανδρέας Ντίνης

Προσοχή: Πατίνια μόνο με κράνος, φώτα και συνοδό για τους ανήλικους – Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου

Μιχάλης Μάρδας

Κράνος και όριο ταχύτητας στα ηλεκτρικά πατίνια – Μετά τα ατυχήματα και το χάος στους δρόμους

Ανδρέας Ντίνης

Ελεύθερη η μετακίνηση των ηλεκτρικών πατινιών… μέχρι νεωτέρας

Evanthia Karra

«Μπλόκο» από το Μιλάνο στα ηλεκτρικά πατίνια μέχρι νεοτέρας

Δημήτρης Κατσάκος

Νέες αλλαγές για τα ηλεκτρικά πατίνια από το υπουργείο Μεταφορών

Μιχάλης Μάρδας