ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Τρώτε σωστά για να θυμάστε καλά – Τροφές για καλύτερη μνήμη

Newsroom eleftherostypos.gr

Η παρουσία των κατάλληλων θρεπτικών συστατικών επηρεάζει την λειτουργία του εγκεφάλου. Ειδικότερα, η καλύτερη μνήμη διασφαλίζεται όταν υπάρχουν σε αφθονία οι κατάλληλες ουσίες.

Γλυκόζη: Η γλυκόζη είναι το αποκλειστικό καύσιμο του εγκεφάλου, πράγμα που σημαίνει ότι όταν στερήσουμε τα εγκεφαλικά κύτταρα από την ουσία αυτή διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία τους. Ακόμη η γλυκόζη συμβάλει στην παραγωγή της σεροτονίνης, που είναι βασικός νευροδιαβιβαστής και συμμετέχει στη διατήρηση της μνήμης. Σε μια πρόσφατη έρευνα μελετήθηκε η επίδραση της γλυκόζης στη μνήμη ηλικιωμένων ατόμων. Τους δόθηκαν διάφορα τεστ μνήμης μετά το πρωινό τους γεύμα. Η πρώτη ομάδα ήπιε λεμονάδα με ζάχαρη και η δεύτερη με λεμονάδα με ζαχαρίνη για πρωινό. Βρέθηκε τελικά ότι τα άτομα της πρώτης ομάδας (που είχαν καταναλώσει ζάχαρη στο πρωινό) είχαν καλύτερες αποδόσεις στα τεστ μνήμης σε σχέση με τα άτομα της δεύτερης ομάδας. Πολλοί διαβάζοντας ότι η ζάχαρη βοηθάει τη μνήμη μπορεί να προβούν σε υπερβολική πρόσληψη. Πριν το κάνετε αυτό να θυμάστε ότι η υπερκατανάλωση ζάχαρης είναι επιβλαβής για την υγεία. Το πιο σημαντικό είναι να διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Έτσι, η συχνή και σωστή κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε υδατάνθρακες όπως, τα φρούτα, οι χυμοί, το πολύσπορο ψωμί, οι πατάτες, το καστανό/αναποφλοίωτο ρύζι, τα πτι-μπερ ολικής αλέσεως, τα πολυδημητριακά μπισκότα, τα cream crackers σίκαλης, οι φρυγανιές/κριτσίνια ολικής αλέσεως, πλιγούρι, όσπρια, το μέλι, η μαρμελάδα, μπορεί να μας εφοδιάσει με κατάλληλη ποσότητα ενέργειας αλλά και της γλυκόζης, που είναι το απαραίτητο καύσιμο για την καλή λειτουργία της μνήμης.

Β1 (Θειαμίνη): Αποτελεί βασικό παράγοντα για το μεταβολισμό των τροφών με σκοπό την απελευθέρωση ενέργειας. Συνεπώς, συνεισφέρει στην σωστή ανάπτυξη του οργανισμού, στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, του καρδιαγγειακού και του κεντρικού νευρικού συστήματος, ενώ παίζει ρόλο και στη διαβίβαση των νευρικών ερεθισμάτων. Έτσι, αυξάνει την πνευματική μας δραστηριότητα.
Πηγές: πατάτα, γάλα, κρέας, λαχανικά, φρούτα, ψωμί πολύσπορο, πολυδημητριακά μπισκότα.

Β12 (Κυανοκοβαλαμίνη): Η βιταμίνη Β12 (κυανοκομπαλαμίνη), εκτός των άλλων είναι απαραίτητη για την ομαλή ανάπτυξη και ισορροπία του νευρικού συστήματος, την διατήρηση της ακεραιότητας του νευρικού ιστού (συμβάλλει στην αυτοσυγκέντρωση και στην μνήμη). Έλλειψη της, εκτός από αναιμία, οδηγεί και σε νευρολογικά συμπτώματα, νοητική καθυστέρηση καθώς και σε πολλά άλλα κλινικά προβλήματα. Είναι επίσης πιθανόν στον οργανισμό να εμποδίζεται ή να ανατρέπεται κάποιο μέρος της μείωσης της νοητικής λειτουργίας η οποία συμβαίνει φυσιολογικά με την άνοδο της ηλικία, με την βελτιωμένη κατάσταση της βιταμίνης Β12, Β6 και φολικού στον οργανισμό. Πηγές: Συκώτι, κρέας, αυγά, ψάρια (πέστροφα), τυρί μαλακό, πολυδημητριακά μπισκότα.

Ω-3 λιπαρά οξέα: Βρίσκονται κυρίως σε ψάρια όπως ο σολοµός, ο τόνος, το σκουµπρί, ο κολιός και οι σαρδέλες. Τα ω-λιπαρά οξέα είναι ουσιώδη για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου, μιας και συμβάλλουν στη σύνθεση των κυττάρων στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Υπάρχουν ενδείξεις ότι χαμηλά επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων και ιδιαίτερα δοκοσαεξανοικού οξέος μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα εκμάθησης και την νοητική λειτουργία.

Ποιες συνήθειες θα με βοηθήσουν να έχω καλή μνήμη;

Συχνότητα γευμάτων: Eίναι σημαντικό να τρώμε ανά 3ωρο, προκειμένου να κρατήσουμε σταθερά τα επίπεδα γλυκόζης. Ιδανικές εναλλακτικές για σνακ είναι: τα πολυδημητριακά μπισκότα, τα φρούτα, οι χυμοί, τα cream crackers σίκαλης, τα ημίπαχα γαλακτοκομικά, τα πτι-μπερ ολικής αλέσεως.
Η συστηματική κατανάλωση υγρών, καθώς η αφυδάτωση, μειώνει τη συγκέντρωση και µπορεί να προκαλέσει εκνευρισμό και κούραση.

Η φυσική δραστηριότητα. Η καθημερινή άσκηση βελτιώνει την κατάσταση του εγκεφάλου, αυξάνει την οξυγόνωση των νευρικών κυττάρων, βελτιώνει τη μνήμη και μειώνει τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ.

*Από τον Δημήτρη Γρηγοράκη, Κλινικό Διαιτολόγο- Διατροφολόγο, ΜSc Επιστημονικό Διευθυντή Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ,
Πρόεδρο Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

Ειδήσεις 

Survivor 4: Αυτό κι αν είναι έκπληξη – Ποια κοιμόταν δίπλα στον Νίκο Μπάρτζη και που ήταν το… χέρι του

Πέτρος Φιλιππίδης: «Μη με τηλεδικάσετε» – Η δήλωση δια των δικηγόρων και η ανάρτηση της Αναστασοπούλου

Masterchef: Κόπηκε από την συνέχεια και το χρέωσε στην παραγωγή για τις ερωτήσεις που του έκαναν

Μέριλιν Μάνσον: Πέντε γυναίκες τον κατηγορούν για βιασμό και άγρια κακοποίηση – Τι απαντά ο ίδιος

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Παγκόσμια Ημέρα Παχυσαρκίας. Μας βρίσκει… με παραπανίσια κιλά, λόγω COVID-19

Leonidas Kallidonis

Θέλετε αδύνατα πόδια; – Κι όμως γίνεται με σωστή διατροφή

Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα – Αλήθεια ή μύθος;

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Αυτές είναι οι 4 τροφές που μπορούν να σώσουν τη ζωή σας

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

9 τρόποι να μειώσετε τον κίνδυνο καρκίνου μέχρι και 50%

Leonidas Kallidonis

Τελικά τα αυγά κάνουν καλό στην υγεία μας, ή όχι;

Μαρίνα Μπενέκου

Αρχίστε να σκέφτεστε τη vegan διατροφή – Τα απίστευτα οφέλη στην υγεία

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Υγιείς αρθρώσεις με σωστή διατροφή

Leonidas Kallidonis

Με αυτό το πρόγραμμα διατροφής θα χάσετε 5 κιλά και θα αποκτήσετε λαμπερό δέρμα

Κατερίνα Θεοδωροπούλου