Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

9 λόγοι που η αφυδάτωση μπορεί να κάνει κακό στην υγεία μας

Newsroom eleftherostypos.gr

Η αλήθεια είναι πως δεν θέλει μεγάλη «προσπάθεια» για να αφυδατωθείτε. Αν ο οργανισμός σας χάσει μόλις το 1,5% από το νερό που έχει, θα έχετε φτάσει στο κρίσιμο σημείο της ήπιας αφυδάτωσης.

Η ανεπαρκής πρόσληψη υγρών μπορεί να προκληθεί από πολλούς παράγοντες και εκτός από δίψα, έχει επιπλέον αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, όπως κόπωση και κακοσμία στόματος, αλλά και πιο επικίνδυνες συνέπειες.

1. Προκαλεί κακοσμία του στόματος
Είναι εύκολο να ξεχνάτε να πίνετε νερό κατά τη διάρκεια μιας κουραστικής ημέρας στην εργασία σας, αλλά στο τέλος της ημέρας ενδέχεται να βρείτε ανθρώπους να στέκονται ασυνήθιστα μακριά από εσάς όταν ανοίγετε το στόμα σας. «Το σάλιο έχει σημαντικές αντιβακτηριακές ιδιότητες. Όταν είστε αφυδατωμένoι, το μειωμένο σάλιο στο στόμα επιτρέπει στα βακτήρια να ευδοκιμήσουν, έχοντας ως αποτέλεσμα την κακή αναπνοή», αναφέρει μελέτη.

2. Προκαλεί έντονη επιθυμία για ζάχαρη
Η αφυδάτωση μπορεί να παρομοιαστεί σαν αίσθημα πείνας, ιδιαίτερα ως ακατανίκητη επιθυμία για ζάχαρη. Αυτό μπορεί να συμβεί ιδιαίτερα αν ασκείστε, λέει η Amy Goodson, RD, αθλητική διαιτολόγος για τους Dallas Cowboys:  «Όταν ασκείστε σε αφυδατωμένη κατάσταση, χρησιμοποιείτε με ταχύτερο ρυθμό το γλυκογόνο (δηλαδή τους αποθηκευμένους υδατάνθρακες), μειώνοντας άμεσα έτσι την αποθήκευσή τους». Έτσι, μόλις τελειώσετε την άσκηση, πιθανώς θα ποθείτε τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη, ώστε να αναπληρωθούν με αυτόν τον τρόπο τα επίπεδα γλυκογόνου, και να είστε έτοιμοι για την επόμενη προπόνησή σας.

3. Καταστρέφει τη γυμναστική σας
Ακόμα και να είστε ελαφρώς αφυδατωμένοι, επηρεάζεται η ικανότητά σας να καταβάλετε οποιαδήποτε προσπάθεια στην προπόνησή σας. «Ένα επίπεδο αφυδάτωσης της τάξεως του 2% στο σώμα, προκαλεί μια μείωση κατά 10% στην αθλητική απόδοση», λέει μελέτη. Επίσης, «όσο πιο αφυδατωμένοι είστε, τόσο χειρότερη επίδοση θα έχετε».

4. Προκαλεί ξηρότητα του δέρματος
Διατηρώντας το δέρμα υγιές και λαμπερό χρειάζεται να πίνετε αρκετό νερό, λέει η Anne-Marie Tremain, MD, μια δερματολόγος από το Laser Skin Care Center Dermatology Associates στο Long Beach της Καλιφόρνια. «Ο καλύτερος τρόπος ενυδάτωσης του δέρματος είναι από μέσα προς τα έξω», λέει. «Ανάλογα με τον τρόπο ζωής σας, ίσως χρειαστεί να προσαρμόσετε την κατανάλωση νερού», αναφέρει επίσης.  Για λείο, ενυδατωμένο δέρμα, η Δρ Tremain επίσης προτείνει τη μείωση του χρόνου του ντους (δηλαδή λιγότερο από πέντε λεπτά) και επίσης όταν χρησιμοποιείτε μόνο χλιαρό νερό ή ζεστό νερό, μπορεί να αφυδατώσει το δέρμα σας ακόμα περισσότερο.

5. Προκαλεί κόπωση
Μια απογευματινή αίσθηση κατάπτωσης μπορεί να έχει να κάνει με την ενυδάτωση περισσότερο από ό,τι νομίζετε. «Όταν είστε αφυδατωμένοι εμφανίζεται πτώση της αρτηριακής πίεσης, αύξηση της καρδιακής συχνότητας και επιβράδυνση της ροής του αίματος προς τον εγκέφαλο- όλα αυτά μπορεί να σας κάνουν να νιώθετε εξάντληση», λέει ο Luga Podesta, MD, αθλητίατρος στην Ορθοπαιδική Κλινική «Kerlan-Jobe» στο Λος Άντζελες, Καλιφόρνια.

6. Προκαλεί νευρικότητα
Νιώθετε νευρικοί; Πιείτε ένα ποτήρι νερό και η διάθεσή σας ενδέχεται να αλλάξει. «Η αφυδάτωση έχει ορισμένες νευρολογικές επιπτώσεις και μπορεί να προκαλέσει οξυθυμία» υποστηρίζει ο Δρ Podesta. Μια μικρή μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Nutrition εξέτασε τη διάθεση και τη συγκέντρωση σε 25 νεαρές γυναίκες που είτε τους είχαν χορηγηθεί αρκετά υγρά για να παραμείνουν επαρκώς ενυδατωμένες, ή που ήταν ήπια αφυδατωμένες μετά από γυμναστική και λήψη διουρητικών. Οι αφυδατωμένες γυναίκες που ήταν σε ένα επίπεδο μόλις 1% χαμηλότερο από το βέλτιστο-ανέφεραν πονοκεφάλους, απώλεια συγκέντρωσης και οξυθυμία.

7. Προκαλεί ζάλη και θόλωση
«Όταν έχετε πάθει αφυδάτωση, εκτός από τους μυς, μειώνεται εξίσου στον εγκέφαλο η κυκλοφορία του αίματος, κάτι το οποίο μπορεί να σας προκαλέσει ζάλη», λέει ο Δρ Casciari. Επιπλέον, σύμφωνα με μια μελέτη από the British Journal of Nutrition, η ήπια αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά σας να εκτελέσετε πνευματικές λειτουργίες και να προκαλέσει συγχυτικές εκδηλώσεις. Ενδιαφέρον παρουσίασε μια μελέτη που εμφανίστηκε στην British Journal of Nutrition και έδειξε περισσότερες αλλαγές στη διάθεση των γυναικών παρά στους άνδρες, τόσο σε κατάσταση ηρεμίας όσο και κατά τη διάρκεια της άσκησης.

8. Μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους
Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. «Η έλλειψη νερού επηρεάζει τα επίπεδα σεροτονίνης του σώματος και έτσι, μπορεί να έχετε πονοκεφάλους,» λέει ο Δρ Casciari. Επιπλέον, τα μικρά αιμοφόρα αγγεία στον εγκέφαλο ανταποκρίνονται γρήγορα στα χαμηλά επίπεδα ενυδάτωσης (τα οποία επίσης ευθύνονται για τους πονοκεφάλους που προκαλούνται από «hangover»), οδηγώντας σε σφοδρούς πόνους, ακόμη και σε ημικρανίες. «Δοκιμάστε λοιπόν να πιείτε ένα ή δύο ποτήρια νερό την επόμενη φορά που έχετε πονοκέφαλο, και ίσως να ανακαλύψετε ότι εξαφανίζεται. Θα μπορούσατε επίσης να καταναλώσετε φρούτα, τα οποία περιέχουν ένα υψηλό ποσοστό νερού», προτείνει Δρ Casciari.

9. Προκαλεί δυσκοιλιότητα
Το σώμα σας χρειάζεται νερό για να μπορούν να κινηθούν οι ουσίες μέσω του παχέος εντέρου. Όταν δεν πίνετε αρκετό νερό, το σώμα σας αποσύρει περισσότερο υγρό από τα κόπρανα, γεγονός που τα καθιστούν πιο σκληρά και πιο δύσκολο να περάσουν από τον πρωκτό. Εξαιτίας αυτού, αξίζει να σημειωθεί ότι πίνοντας περισσότερο νερό όταν είστε ήδη σωστά ενυδατωμένοι, δεν συμβάλλει οπωσδήποτε στην ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα που προκαλείται από άλλους παράγοντες, όπως φάρμακα που μπορεί να λαμβάνετε, ή εξαιτίας διαφόρων ιατρικών παθήσεων, ή εξαιτίας της έλλειψης φυτικών ινών από τη διατροφή σας.

*Από τη Γεωργία Καπώλη,  Κλινική Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, MSc • Επιστημονική Διευθύντρια ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Νεμέα Κορινθίας

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Δέρμα: Θεραπείες που «σβήνουν» τα σημάδια του καλοκαιριού

Leonidas Kallidonis

NASA: Βρήκε μέρος στη Σελήνη που μπορεί να έχει νερό και στέλνει ρόβερ για…σκάψιμο

Μαρίνα Μπενέκου

NASA: Στον Άρη υπήρχε μεγάλη λίμνη με νερό – Τα ευρήματα από πέτρες

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Οι υψηλές θερμοκρασίες φέρνουν αφυδάτωση – Τι να προσέξετε

Γιατί είναι πιο συχνά τα ουρολογικά προβλήματα το καλοκαίρι

Leonidas Kallidonis

Πώς να προστατεύσετε την καρδιά σας από τη ζέστη.

Leonidas Kallidonis

Η μάχη του νερού

Kon

Προστασία των παιδιών από τον καύσωνα

Leonidas Kallidonis

Απίστευτη ανακάλυψη: Σκαθάρι περπατά ανάποδα, πάνω στην επιφάνεια του νερού [βίντεο]

Μαρίνα Μπενέκου