Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Οι ντομάτες κάνουν καλό – Δείτε που οφελούν

Newsroom eleftherostypos.gr

Το λυκοπένιο, βασικό συστατικό της ντομάτας, ανήκει στην οικογένεια των καροτενοειδών ουσιών και ευθύνεται για το κόκκινο χρώμα των φρούτων και λαχανικών. Απ’ όλα τα καροτενοειδή το λυκοπένιο εμφανίζει την πιο ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, μέσω της καταστροφής των βλαβερών για τον οργανισμό ελευθέρων ριζών.

Καθότι το σώμα δεν παράγει λυκοπένιο θα πρέπει αυτό να προσλαμβάνεται μέσω των τροφών. Μικρές ποσότητες αυτού συναντώνται στο καρπούζι, στο ροζ γκρέιπφρουτ, στην παπάγια, ενώ την υψηλότερη συγκέντρωση φαίνεται να εμφανίζουν οι ντομάτες.

Σε αντίθεση με άλλα φρούτα και λαχανικά όπου η θρεπτική αξία του τροφίμου μειώνεται κατά το μαγείρεμα, η αποδέσμευση και η απορρόφηση του λυκοπενίου από τον οργανισμό επιτυγχάνεται καλύτερα όταν το τρόφιμο που το περιέχει επεξεργάζεται. Για το λόγο αυτό ο ντοματοχυμός και η τριμμένη ντομάτα αποτελούν τις καλύτερες επιλογές, με αποδεδειγμένη ευεργετική επίδραση σε παθήσεις όπως:

Καρδιαγγειακά, έμφραγμα μυοκαρδίου
Προστατεύει την LDL χοληστερόλη από οξείδωση (προστασία των αρτηριών από το σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας). Ευρωπαϊκή μελέτη που διεξήχθη σε άνδρες, κατέδειξε 50% μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος μυοκαρδίου ανάμεσα σε εκείνους που παρουσίαζαν υψηλότερα επίπεδα λυκοπενίου, συγκριτικά με όσους εμφάνιζαν χαμηλότερα επίπεδα αυτού.

Καρκίνος προστάτη, πεπτικού συστήματος, μαστού, τραχήλου της μήτρας, ωοθηκών
Πλήθος μελετών αποδεικνύουν ότι η τακτική και επαρκής πρόσληψη λυκοπενίου μειώνει το συνολικό κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου σε ποσοστό που φτάνει ακόμα και το 40%!

Απώλεια όρασης, καταρράκτης
Πολλές έρευνες αναφέρουν τη θετική συσχέτιση μέσω της πρόσληψης λυκοπενίου στην πρόληψη έναντι του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας σε ηλικιωμένα άτομα. Παράλληλα, oι τελευταίες έρευνες για το λυκοπένιο δείχνουν ότι ασκεί θετική επίδραση και στο ανοσοποιητικό σύστημα. Σε μελέτη που διεξήχθη, διαπιστώθηκε ότι όσες γυναίκες κατανάλωναν ντοματοπολτό καθημερινά για 21 ημέρες εμφάνισαν κατά 33-42% ανθεκτικότερα λευκά αιμοσφαίρια στις οξειδωτικές βλάβες. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη, έπειτα από νεότερες έρευνες, προτείνεται να βρίσκεται ανάμεσα σε 5-7mg. Σε αυτά τα επίπεδα πρόσληψης παρατηρήθηκε το ανώτατο όριο λυκοπενίου στο πλάσμα καθώς και μείωση των λιπιδίων του αίματος.

*Από την Ιωάννα Βλάχου
Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, BSc • Επιστημονική Συνεργάτης της Ομάδας ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Τρώτε fast food; Κινδυνεύετε από κατάθλιψη

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Φάτε σουσάμι… και μείνετε νέες!

Εύκολα tips για να κάνετε μόνοι σας δίαιτα

Με αυτά τα σνακ στο γραφείο, θα μπορέσετε να αδυνατίσετε

Με 5 καθημερινούς τρόπους μπορείτε να απαλλαχτείτε από το λίπος

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Σκελετός… υπό πίεση

Leonidas Kallidonis

5 λόγοι για τους οποίους πρέπει να τρώτε πρωινό καθημερινά

Τα καλύτερα συνοδευτικά για το βασικό σας γεύμα

Με αυτή τη σούπα θα δείτε τη ζυγαριά να κατεβαίνει