Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

5 διατροφικοί μύθοι που πρέπει να ξεχάσετε

Newsroom eleftherostypos.gr

Η ειδικός Γεωργία Καπώλη δίνει τις σωστές απαντήσεις σε ερωτήσεις και λανθασμένες σκέψεις, που υπάρχουν στο μυαλό όσων κάνουν δίαιτα.

Για να χάσετε κιλά πρέπει να σταματήσετε να τρώτε τρόφιμα που σας αρέσουν
Μύθος: Η απώλεια βάρους είναι συνάρτηση τόσο των συνολικών θερμίδων που προσλαμβάνουμε καθημερινά όσο και της ποιότητας τροφίμων. Κανένα τρόφιμο δεν παχαίνει αν το καταναλώνουμε σε μικρή ποσότητα και στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Η εφαρμογή των βασικών κανόνων διατροφής, που περιλαμβάνουν τη συχνότητα γευμάτων ανά τρίωρο, την αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, την επαρκή ενυδάτωση, τη συστηματική λήψη πρωινού, μπορεί να αντισταθμίσει κάποιες ατασθαλίες, που συμβαίνουν αραιά μέσα στην εβδομάδα. Τέλος, η μέτρια κατανάλωση αγαπημένων τροφίμων μπορεί να μειώσει τα στερητικά σύνδρομα που παρατηρούνται σε εξαντλητικές δίαιτες και έχουν ως αποτέλεσμα πολλές φορές τα περιστατικά υπερφαγίας.

Τα προϊόντα σιτηρών, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά και το ρύζι, είναι παχυντικά
Μύθος: Οι κόκκοι των δημητριακών και σιτηρών έχουν υψηλή διατροφική αξία, όταν καταναλώνονται στην ακατέργαστη μορφή τους. Αυτό που χρειάζεται να αποφεύγουμε είναι τα επεξεργασμένα ραφιναρισμένα δημητριακά και τα αρτοσκευάσματα από οξειδωμένα λευκά άλευρα. Εξάλλου, σύμφωνα με τις σύγχρονες διατροφικές οδηγίες, συνίσταται η κατανάλωση σπόρων, ξηρών καρπών, δημητριακών/ζυμαρικών/αρτοσκευασμάτων ολικής αλέσεως, καστανού/ακατέργαστου ρυζιού, μιας και τα τρόφιμα από ολόκληρους κόκκους έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε σίδηρο, φυτικές ίνες, μαγνήσιο, κάλιο, αντιοξειδωτικά.

Η κατανάλωση τροφίμων χωρίς γλουτένη βοηθά στην απώλεια βάρους
Μύθος: Τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη δεν είναι απαραίτητα εάν δεν έχετε κοιλιοκάκη ή ευαισθησία στη γλουτένη, που είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στους σπόρους σιταριού, κριθαριού και σίκαλης. Ενας επαγγελματίας Υγείας μπορεί να συνταγογραφήσει ένα σχέδιο διατροφής χωρίς γλουτένη για τη θεραπεία των ανθρώπων που έχουν κοιλιοκάκη ή είναι ευαίσθητα στη γλουτένη. Αν δεν έχετε αυτά τα προβλήματα υγείας, αλλά αποφεύγετε, ούτως ή άλλως, τη γλουτένη, μπορεί να μην πάρετε τις βιταμίνες, τις φυτικές ίνες και τα μέταλλα που χρειάζεστε. Μια διατροφή χωρίς γλουτένη δεν είναι δίαιτα για απώλεια βάρους και δεν έχει σκοπό να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος.

Πρέπει να αποφεύγετε όλα τα λίπη, εάν θέλετε να είστε υγιείς και να χάσετε κιλά
Μύθος: Τα λιπαρά αποτελούν μαζί με τους υδατάνθρακες μία από τις πιο παρεξηγημένες ομάδες, μιας και πολλοί πιστεύουν ότι θα πρέπει να καταναλώνονται σε πολύ μικρή ποσότητα, αφού είναι ιδιαίτερα βλαβερά για την υγεία, εφόσον εμπλέκονται στην εμφάνιση πολλών χρόνιων νοσημάτων (π.χ. αθηροσκλήρωση, υπέρταση). Ωστόσο, το 20%-30% των ημερήσιων αναγκών μας σε ενέργεια χρειάζεται να προέρχεται από λιπαρά και συγκεκριμένα 1 γραμμάριο λίπους αποδίδει στον οργανισμό 9 kcal σε μονάδες ενέργειας. Τα λιπαρά είναι χρήσιμα για την παροχή ενέργειας στον οργανισμό και την προσαρμογή μας στο κρύο. Τα λιπαρά χωρίζονται στις ακόλουθες κατηγορίες: Τα κορεσμένα & trans λιπαρά οξέα, που είναι γνωστά και ως «κακά λιπαρά»: Μπορεί να προκαλέσουν τη δημιουργία χοληστερόλης στις αρτηρίες (αιμοφόρα αγγεία). Τα κορεσμένα & trans λιπαρά οξέα αυξάνουν την LDL (κακή) χοληστερόλη, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια.  Μονοακόρεστα λιπαρά οξέα: Μπορούν να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους, να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, καρκίνου και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση.  Πολυακόρεστα λιπαρά οξέα: Είναι γνωστά και ως απαραίτητα λιπαρά οξέα, μιας και ο οργανισμός δεν μπορεί να τα παράγει μόνος του, με άμεσο αποτέλεσμα να χρειάζεται να τα πάρει από τις τροφές. Τα πολυακόρεστα λίπη χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των κυτταρικών μεμβρανών και την κάλυψη των νεύρων, την πήξη του αίματος, την κίνηση των μυών, καθώς επίσης δρουν ευεργετικά κατά της χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων και της φλεγμονής.

Τα γαλακτοκομικά παχαίνουν και είναι ανθυγιεινά
Μύθος: Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι μια σημαντική ομάδα τροφίμων, μιας και παρέχουν στον οργανισμό το ασβέστιο για την ενίσχυση των οστών και τις πρωτεΐνες, που αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των οργάνων και είναι απαραίτητες για τη μυϊκή ενδυνάμωση. Τα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι, έχουν εμπλουτιστεί με βιταμίνη D, που συμβάλλει στην απορρόφηση του ασβεστίου και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Επιπλέον, πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση παραδοσιακού γιαουρτιού κατά τη διάρκεια μιας δίαιτας μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της μυϊκής μάζας και στη μείωση του κοιλιακού λίπους. Καθημερινά συστήνεται η πρόσληψη 2-3 μερίδων γαλακτοκομικών. Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να επιλέγουν τα αντίστοιχα τρόφιμα που δεν περιέχουν λακτόζη.

*Με τη συνεργασία της Γεωργίας Καπώλη, κλινικής διαιτολόγου-διατροφολόγου, ΜSc μέλους της Επιστημονικής Ομάδας ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Νεμέας, www.logodiatrofis.gr, www.activekids.gr, www.care24.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Δώστε βάση: Τι πρέπει να τρώτε και τι να αποφεύγετε στην παραλία

Ανδρέας Ντίνης

Το βρήκαμε: Έτσι θα χάσετε 10 κιλά σε 1 εβδομάδα – Αποτελεσματικό πρόγραμμα

Ανδρέας Ντίνης

Ξυπνήστε το μεταβολισμό σας: Συμβουλές & μυστικά

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Η καλή μέρα από το πρωινό που τρώμε… φαίνεται

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Όσο τρώμε γλυκά… θέλουμε κι άλλα – Υπάρχει εξήγηση

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Παγωτό… χωρίς τύψεις – Μύθοι & Αλήθειες που πρέπει να ξέρετε

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Με αυτή τη δίαιτα θα χάσετε όλη την κυτταρίτιδα!

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Λιναρόσπορος και ψάρια, σύμμαχοι στην απώλεια βάρους

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

5 μύθοι για την απώλεια βάρους και την άσκηση

Κατερίνα Θεοδωροπούλου