Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Πότε είναι απαραίτητα τα συμπληρώματα διατροφής στα παιδιά

Newsroom eleftherostypos.gr

Η διατροφή του παιδιού και η σωστή ανάπτυξή του είναι θέματα που απασχολούν μονίμως τους γονείς. «Εφαγε αρκετά το παιδί;», «Δεν τρώει ψάρια και λαχανικά, τι να κάνω;» και τα ερωτήματα δεν τελειώνουν εδώ, αφού οι ανησυχίες των γονέων είναι πολλές.

Ενα ερώτημα που θέτουν πολύ συχνά οι γονείς, ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχει να κάνει με τα συμπληρώματα διατροφής και την αναγκαιότητά τους: «Χρειάζεται να πάρει κάποιο συμπλήρωμα διατροφής το παιδί μου;».

Αλήθεια, χρειάζεται;

Η αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής έχει παρουσιάσει μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, με όλο και περισσότερα νέα προϊόντα να εμφανίζονται για να καλύψουν όλες τις ανάγκες των καταναλωτών.

«Μία από τις κατηγορίες συμπληρωμάτων διατροφής είναι αυτή με τα παιδικά συμπληρώματα. Η κατηγορία παιδικών συμπληρωμάτων διατροφής περιλαμβάνει μεγάλη ποικιλία επιλογών, που αποσκοπούν στη βελτίωση της υγείας του παιδικού οργανισμού», παρατηρεί η κ. Ελίνα Ασημακοπούλου, διαιτολόγος – διατροφολόγος.  Πότε όμως δημιουργείται η ανάγκη για ενίσχυση του παιδιού και ποια είναι η καταλληλότερη επιλογή;

Πλούσια και ισορροπημένη διατροφή

«Οι ανάγκες ενός παιδιού για ενέργεια και θρεπτικά συστατικά είναι ιδιαίτερα αυξημένες, αφού βρίσκεται στη διαδικασία της ανάπτυξης. Η διατροφή οφείλει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο εμπλουτισμένη και ισορροπημένη, έτσι ώστε το παιδί να προσλαμβάνει όλα τα απαραίτητα μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά που χρειάζεται…

Ηδη από πολύ παλαιότερα, οι γονείς, στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν την υγεία και την ανάπτυξη του παιδιού, έδιναν μουρουνέλαιο ή κάποιο ελιξίριο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά προκειμένου να εξασφαλίζουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σήμερα, με τους σύγχρονους ρυθμούς ζωής, η χορήγηση κάποιου συμπληρώματος διατροφής στο παιδί είναι ίσως περισσότερο επιτακτική από ποτέ», επισημαίνει η κ. Ασημακοπούλου.

Ενα παιδί με αυξημένες διατροφικές ανάγκες

Από τη μια, τα τρόφιμα δεν έχουν πλέον την ίδια θρεπτική αξία με παλαιότερα, αφού η εξάντληση του εδάφους, η χρήση περίσσειας βιομηχανικών λιπασμάτων και οι «βίαιοι» και γρήγοροι ρυθμοί καλλιέργειας έχουν ως αποτέλεσμα τη μειωμένη θρεπτική αξία των τροφών, σε σχέση με 30 χρόνια πριν.

Από την άλλη, η τυποποίηση πολλών τροφίμων και η ραγδαία αύξηση κατανάλωσης junk food, λόγω της μεγάλης προσφοράς, αλλά και των πολλών ωρών εργασίας και απουσίας από το σπίτι των γονέων, συμβάλλουν στην αυξημένη πρόσληψη θερμίδων και λιπαρών, αλλά δυστυχώς όχι στην πρόσληψη απαραίτητων βιταμινών και ανόργανων θρεπτικών συστατικών.

Παιδιά και συμπληρώματα διατροφής

Σαφώς και κανένα σκεύασμα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη θρέψη που προσφέρει το φαγητό, ωστόσο μπορεί να συμπληρώσει τη συνήθη διατροφή ενός παιδιού και να βελτιώσει τα επίπεδα ευεξίας του και τους ρυθμούς ανάπτυξής του.

Το πλέον απαραίτητο συμπλήρωμα διατροφής είναι τα Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα. Γνωστά για την ευεργετική επίδραση που έχουν στην υγεία του ανθρώπινου οργανισμού, τα Ω3 μπορούν να συμβάλουν θετικά στην καλή όραση και την καλή εγκεφαλική λειτουργία του παιδιού.

Πλήθος μελετών υποστηρίζει πως η πρόσληψή τους μπορεί να έχει θετική επίδραση στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών όπως η δυσλεξία και σε προβλήματα όπως το σύνδρομο διάσπασης προσοχής (ADD). Επίσης, μία πολυβιταμίνη, η οποία συνδυάζει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο παιδικός οργανισμός, μπορεί να ενισχύσει την ανάπτυξη και τη γενικότερη ευεξία του παιδιού.

Ειδικά συμπληρώματα διατροφής για παιδιά

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου το παιδί χρειάζεται μεγαλύτερη ή περισσότερο στοχευμένη βοήθεια από ένα συμπλήρωμα διατροφής.

  • Οταν αντιμετωπίζονται συχνά συμπτώματα του πεπτικού συστήματος, όπως τυμπανισμός, αέρια, δυσκοιλιότητα, είναι καλό να προσλαμβάνεται κάποιο παιδικό συμπλήρωμα διατροφής με προβιοτικούς οργανισμούς ή συνδυασμού προβιοτικών και πρεβιοτικών.
  • Οταν δεν υπάρχει ιδιαίτερη όρεξη ή το παιδί είναι ολιγόφαγο ή δύσκολο με τις επιλογές φαγητού, μπορεί να βοηθηθεί με μαγιά μπίρας ή βασιλικό πολτό.

Η πρόσληψή τους μετά τα γεύματα μπορεί να συμβάλει, εκτός από την ενίσχυση της θρέψης του οργανισμού, στη σταδιακή αύξηση της όρεξης και του σωματικού βάρους.

Βιταμίνες και πολυβιταμίνες

Σε παιδιά που αποφεύγουν την κατανάλωση γαλακτοκομικών και άλλων πηγών ασβεστίου από τη διατροφή είναι σημαντική η χορήγηση κάποιου σκευάσματος με ασβέστιο και βιταμίνη D για την εξασφάλιση της υγείας οστών και δοντιών.

Οταν το ανοσοποιητικό σύστημα είναι εξασθενημένο και υπάρχουν συχνά κρυολογήματα και ιώσεις, η ενίσχυση με βιταμίνες C και D μπορεί να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην καλή άμυνα του οργανισμού.

  • Η βιταμίνη C προσφέρει αντιοξειδωτική ενίσχυση στον οργανισμό και συμβάλλει στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Η βιταμίνη D έχει θετική επίδραση στην ανοσολογική αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ μελέτες δείχνουν πως η ανεπάρκειά της σχετίζεται με την αυξημένη αυτοανοσία.

Παιδιά που είναι ιδιαίτερα δραστήρια ή αθλούνται έχουν σίγουρα αυξημένες απαιτήσεις θρεπτικών συστατικών και ενέργειας. Μια εμπλουτισμένη πολυβιταμίνη, σε συνδυασμό με ισορροπημένη διατροφή, μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην ενέργεια και την απόδοση του παιδιού.

Επιπλέον, η χρήση ηλεκτρολυτών μετά την άσκηση μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή της αφυδάτωσης και της μυϊκής καταπόνησής του.

Βιταμίνη Β για ενίσχυση μνήμης και συγκέντρωσης

Οταν υπάρχουν αρκετές ώρες μελέτης ή το παιδί βρίσκεται εν όψει προετοιμασίας για εξετάσεις, η διατροφική ενίσχυσή του τόσο μέσω της τροφής όσο και από συμπληρώματα είναι πολύ σημαντική.

Εκτός από τα Ω3 λιπαρά οξέα, η πρόσληψη συμπλέγματος βιταμινών Β μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στην ενίσχυση του νευρικού συστήματος και την καλύτερη διαχείριση του άγχους, καθώς και στην καλύτερη μνήμη και συγκέντρωση.

Εάν το παιδί έχει την τάση να τρώει γλυκά…

Οταν ένα παιδί είναι υπέρβαρο ή έχει την τάση να καταναλώνει πολλά γλυκά ή μεγάλες ποσότητες φαγητού και υπάρχει ενδεχόμενος κίνδυνος για την υγεία του, μπορεί να βοηθηθεί με την πρόσληψη κάποιου συμπληρώματος διατροφής με γλυκομαννάνη ή συνδυασμό φυτικών ινών.

Οι φυτικές ίνες βοηθούν στο αίσθημα του κορεσμού, ενώ συμβάλλουν στην ισορροπία του σακχάρου στο αίμα, μειώνοντας έτσι την τάση για υπερκατανάλωση γλυκών.

Συμπληρώματα διατροφής για παιδιά: Αναγκαιότητα, όχι ταμπού

«Οι απαιτήσεις ενός παιδιού σε επίπεδο ενέργειας και θρέψης είναι αυξημένες και οφείλουν να καλύπτονται για να εξασφαλιστούν η καλύτερη δυνατή υγεία και ανάπτυξή του. Σαφώς και πρωταρχικό ρόλο σε αυτό έχει η διατροφή, αφού είναι η κύρια και μοναδική πηγή θρέψης του παιδιού», καταλήγει η κ. Ασημακοπούλου.

«Ωστόσο, στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, με τους σύγχρονους και, αν μη τι άλλο, έντονους ρυθμούς ζωής μικρών και μεγάλων, η συμπλήρωση και η ενίσχυση της διατροφής του παιδιού με συμπληρώματα διατροφής για τη βελτίωση των συνθηκών ανάπτυξής του θα έπρεπε να αποτελούν αναγκαιότητα και όχι ταμπού. Φυσικά, πάντα με την ορθή καθοδήγηση κάποιου ειδικού (γιατρού, φαρμακοποιού, διαιτολόγου), που μπορεί να προσδιορίσει επακριβώς τις ανάγκες του παιδιού».

Προτεινόμενα για εσάς

Απόφαση για δίαιτα την τελευταία στιγμή

Kon

Υγρές θερμίδες: Έξι παχυντικά ροφήματα & ποτά

Kon

Πώς η διατροφή σάς κρατά πάντα νέους

Kon

«Ενα χάπι για να αδυνατίσω…»

Kon

Ο ρόλος της διατροφής στις ρευματικές παθήσεις

Tinad

Καρπούζι: Πόσο να καταναλώσετε εάν έχετε υψηλό σάκχαρο

Kon

Ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα προϋποθέτει υγιές ήπαρ

Tinad

Διατροφική συμπεριφορά στην παιδική ηλικία και διαχείριση γονέων

Μιχάλης Μάρδας

Διαβήτης, δίαιτα και καλοπέραση

Kon