Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Μύθοι και αλήθειες: Τελικά, γιατί δεν αδυνατίζω;

Newsroom eleftherostypos.gr

Η ειδικός δίνει τις σωστές απαντήσεις σε ερωτήσεις και λανθασμένες σκέψεις που υπάρχουν στο μυαλό όσων κάνουν δίαιτα.

Με τη συνεργασία της Γεωργίας Καπώλη, κλινικής διαιτολόγου-διατροφολόγου, ΜSc επιστημονικής διευθύντριας Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Νεμέας,  www.logodiatrofis.grwww.activekids.grwww.care24.gr.

Υπάρχουν πολλές συμβουλές που προβάλλουν τον καλύτερο τρόπο για να χάσει κάποιο άτομο τα περιττά κιλά. Ακόμα κι αν συμπεριλαμβάνεστε ή όχι στην παραπάνω κατηγορία, τα κιλά πραγματικά συσσωρεύονται από κάποιες λανθασμένες σας συνήθειες. Εάν έχετε ακούσει μία από τις παρακάτω συμβουλές, είναι ένας καλός λόγος, ειδικά εάν έχει αυξηθεί το βάρος σας, να διαχωρίσετε τον μύθο από την πραγματικότητα.

Μύθος: Μην τρώτε μετά τις 20:00

Αλήθεια: Η ώρα που θα φάει κάποιος δεν έχει σημασία, αλλά η καθημερινή συνολική πρόσληψη θερμίδων. Το τελευταίο γεύμα είναι τουλάχιστον 2 ώρες πριν από τον ύπνο. Παρά τη δημοφιλή πεποίθηση, τα τρόφιμα που καταναλώνονται τη νύχτα αυτόματα αποθηκεύονται ως λίπος, δίνοντας έτσι στον εαυτό σας ένα καλό κίνητρο για να σταματήσει να τρώει, αφού δεν πρόκειται να σας βοηθήσει να αδυνατίσετε. Ο καλύτερος τρόπος για να χάσετε βάρος είναι να παρακολουθείτε την πρόσληψη θερμίδων σας όλη την ημέρα, χωρίς να υπερβαίνει το σύνολο των θερμίδων που είναι ιδανικό για εσάς.

Η έρευνα δείχνει, ωστόσο, ότι πολλές γυναίκες καταναλώνουν το μισό από το σύνολο των ημερήσιων θερμίδων τους κατά τη διάρκεια ή μετά το δείπνο λόγω άγχους, το οποίο παίζει τεράστιο ρόλο στη διατροφή. Λάβετε υπόψη ότι η κατανάλωση των λανθασμένων τροφίμων ειδικά τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή των τροφίμων με πολύ αυξημένες θερμίδες και λιπαρά, μπορεί να επηρεάσει την πέψη, κάνοντάς σας να υπολειτουργείτε πηγαίνοντας στο κρεβάτι. Ο αρκετός ύπνος μπορεί να προκαλέσει στη συνέχεια την αύξηση πρόσληψης περισσότερης τροφής, κυρίως, την επόμενη μέρα για να αναπληρώσετε τη χαμηλή ενέργεια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μερικοί εμπειρογνώμονες προτείνουν να τρώτε περισσότερες θερμίδες νωρίτερα μέσα στην ημέρα, με το μεγαλύτερο γεύμα σας να είναι το μεσημέρι, ενώ στη συνέχεια να τρώτε ένα ελαφρύ δείπνο. Αλλά, αν γνωρίζετε ότι θέλετε να τρώτε ένα μικρό γλυκό μετά το βραδινό, καλό είναι να υπάρχει άλλο ένα γεύμα μετά, το οποίο να κυμαίνεται από 150 έως 200 θερμίδες, τουλάχιστον δύο ώρες πριν από τον ύπνο. Μία κατάλληλη επιλογή είναι το γιαούρτι με διάφορα συνοδευτικά, όπως μέλι, μαρμελάδα κ.λπ.

Μύθος: Τα light τρόφιμα είναι καλύτερα

Αλήθεια: Τα light τρόφιμα μπορεί να περιέχουν λιγότερες θερμίδες ή λιπαρά, αλλά όχι χωρίς να αυξάνονται το νάτριο, η ζάχαρη, τα χημικά πρόσθετα ή οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Για τον λόγο αυτόν επιλέγετε προϊόντα light έως 2% και όχι περισσότερο επεξεργασμένα.

Για παράδειγμα, όταν συγκρίνετε ένα πραγματικό τυρί κρέμα με το λίπος του, μπορείτε να αποθηκεύσετε 15 θερμίδες, αλλά θα πάρετε και 11 mgr νατρίου. Παρά το γεγονός ότι είναι light, η πρόσληψη μεγάλης ποσότητας νατρίου είναι μια σημαντική αιτία κατακράτησης υγρών, αλλά και σοβαρότερων ασθενειών. Επίσης, όταν οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται ένα τρόφιμο ως light έχουν την τάση να τρώνε περισσότερο και καταναλώνουν την ίδια ποσότητα ή περισσότερες θερμίδες. Ετσι, για να παρατηρήσετε… κάθοδο στη ζυγαριά, φροντίστε να τα καταναλώνετε στο πλαίσιο μίας ισορροπημένης διατροφής και να αντικαθιστάτε με αυτά τα αντίστοιχα πλήρη, σε ίσες ποσότητες. Θυμηθείτε ότι πέρα από τα light αναψυκτικά και ορισμένα κρύα ροφήματα τσαγιού που αποδίδουν πρακτικά μηδενικές θερμίδες, πολλά άλλα light τρόφιμα και ποτά περιέχουν θερμίδες, που μπορούμε να διαβάσουμε στις ετικέτες τους!

Μύθος: Αφού υπάρχει άσκηση, μπορείτε να φάτε όλα όσα θέλετε

Αλήθεια: Η καθιστική ζωή, πιθανόν, δεν καίει τόσο πολλές θερμίδες, όπως νομίζετε. Εάν τρέξετε για 30 λεπτά σε μέτρια ένταση, καίτε περίπου 300 θερμίδες. Ετσι, αν καταναλώσετε μετά ένα cheeseburger, πατάτες και μία μπίρα, που είναι πάνω από 700 θερμίδες, δεν κάνετε τίποτα. Για την απώλεια βάρους, είναι όλα σχετικά με απλά μαθηματικά: Θα πρέπει να καίγονται ή να αποκόπτονται από τις ενεργειακές σας απαιτήσεις καθημερινά 500 θερμίδες την ημέρα για να χάσετε μισό κιλό την εβδομάδα. Μετά τις 300 θερμίδες που κάψατε τρέχοντας, θα πρέπει ακόμα να προσθέσετε 200 θερμίδες στη διατροφή σας, αφού λειτουργούμε ανάλογα με τις καθημερινές ενεργειακές μας ανάγκες. Η άσκηση θα πρέπει σίγουρα να είναι μέρος του στόχου για απώλεια βάρους, αλλά χρειάζεται προσοχή στην πρόσληψη θερμίδων.

Μύθος: Η παράλειψη γευμάτων επιταχύνει την απώλεια βάρους

Αλήθεια: Χωρίς φαγητό επιβραδύνεται ο μεταβολισμός, αφού δεν υπάρχουν τα μικρά και συχνά γεύματα για να κάνει τις επιθυμητές καύσεις. Για να διατηρηθεί η λειτουργικότητα του μεταβολισμού, πρέπει να υπάρχει κατανάλωση σίγουρα πρωινού γεύματος και τα επόμενα να απέχουν κάθε 2-3 ώρες το καθένα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Εκτός από το να επηρεάζουν θετικά τον μεταβολισμό, αποτρέπουν την τάση για τσιμπολόγημα, η οποία θα οδηγήσει σε υπερβολές και καταχρήσεις αργότερα μέσα στην ημέρα.

Μύθος: Δεν μπορείτε να τρώτε υδατάνθρακες, ακόμα και τα φρούτα

Αλήθεια: Αν και αρχικά μπορεί να υπάρξει απώλεια βάρους, θα επανέλθει πίσω γρήγορα όταν επιστρέψετε στον παλιό τρόπο διατροφής σας καταναλώνοντας υδατάνθρακες. Οι υδατάνθρακες μπορεί πραγματικά να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους, αλλά θα πρέπει να είναι τα σωστά είδη των υδατανθράκων. Απαλλαγείτε από τα τρόφιμα που έχουν απλούς υδατάνθρακες, όπως αυτά που είναι εμπλουτισμένα με αλεύρι, και επιλέξτε τα δημητριακά και τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως, καθώς και τα φρούτα. Τα τρόφιμα περιέχουν φυτικές ίνες, που σας προκαλούν κορεσμό-χορτασμό και επίσης προσφέρουν ενέργεια. Αυτά μπορούν να σας βοηθήσουν, καταναλώνοντας λιγότερες συνολικές θερμίδες ανά ημέρα. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος, αποτρέποντας έτσι φουσκώματα και δυσφορίες.

Μύθος: Καταναλώνοντας τρόφιμα χωρίς γλουτένη θα υπάρξει απώλεια βάρους

Αλήθεια: Η απώλεια βάρους σχετίζεται με την πρόσληψη θερμίδων, ενώ τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη είναι πλούσια σε θερμίδες και δεν ενδείκνυνται για άφθονη κατανάλωση. Αν αντικαταστήσετε το συνηθισμένο κομμάτι πίτσας σας με μια κρούστα από κινόα, δεν θα χάσετε βάρος διότι έχουν περίπου την ίδια ποσότητα θερμίδων. Ωστόσο, για αντικατάσταση της υπερκατανάλωσης λιπαρών και γλυκών τροφίμων προτείνονται περισσότερα λαχανικά και άπαχες πρωτεΐνες. Αυτός είναι ένας υγιεινός τρόπος για να χαθεί βάρος και χωρίς να έχετε κατά νου μόνο τη γλουτένη. Η επιλογή να καταναλώνει κάποιος τροφές χωρίς γλουτένη δεν είναι η ιδανική. Σε τέτοια λύση θα πρέπει να καταφεύγουν μόνο τα άτομα που έχουν δυσανεξία στη γλουτένη, όπως αυτά με κοιλιοκάκη.

Προτεινόμενα για εσάς

Πώς βοηθά η ψυχολογία στην απώλεια βάρους

Κώστας Σκαναβής

Ενεργοποιήστε το μεταβολισμό σας… νόστιμα

Κώστας Σκαναβής

Μεταβολισμός πιο δυνατός με φρούτα και λαχανικά

Κώστας Σκαναβής

Εμμηνόπαυση: Οι αλλαγές στον οργανισμό

Κώστας Σκαναβής

Τελικά, το βραδινό φαγητό παχαίνει;

Κώστας Σκαναβής

Ποιους ωφελούν τα προβιοτικά και ποιους όχι

Κώστας Σκαναβής

Η διατροφή στην εποχή του κορωνοϊού – Τι πρέπει να προσέξετε

Evanthia Karra

«Ε-λιξίριο» ομορφιάς και νεότητας;

Κώστας Σκαναβής

Η vegan διατροφή κάνει καλό στην καρδιά, αρκεί να μη συνοδεύεται από ανθυγιεινά σνακ

Κώστας Σκαναβής