Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Γιατί να πάρω κάποιο συμπλήρωμα διατροφής;

Newsroom eleftherostypos.gr

Οι λόγοι για τους οποίους θα μπορούσατε ν’ αρχίσετε να λαμβάνετε ένα συμπλήρωμα διατροφής είναι πολλοί και διαφορετικοί, ο πιο βασικός όμως είναι η ενίσχυση του οργανισμού σας. Το καίριο ερώτημα, όμως, είναι εάν τα συμπληρώματα διατροφής κάνουν πράγματι αυτό που ισχυρίζονται…

Η απάντηση είναι απλή: Δεν κάνουν θαύματα, ωστόσο βοηθούν στη συμπλήρωση της διατροφής όταν υπάρχει αδυναμία κάλυψης των συνιστώμενων ημερήσιων αναγκών σε μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά που απαιτεί ο οργανισμός για την εύρυθμη λειτουργία του.

Στην κατηγορία των συμπληρωμάτων διατροφής θα συναντήσετε τα αμινοξέα και τα λιπαρά οξέα (μακροθρεπτικά συστατικά), τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία (μικροθρεπτικά συστατικά).

Τα δυνητικά οφέλη από τη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής

Οι πιο σημαντικοί λόγοι για να χρησιμοποιήσετε ένα συμπλήρωμα διατροφής είναι για:

  • έξτρα τόνωση του οργανισμού λόγω καθημερινής κούρασης,
  • μεγαλύτερη αντοχή και απόδοση σε αθλήματα,
  • καλύτερη θωράκιση από τα κρυολογήματα και τις ασθένειες,
  • προστασία από χρόνιες νόσους,
  • βέλτιστη ανάπτυξη στην παιδική ηλικία,
  • βελτιωμένη ποιότητα ζωής.

Οταν η διατροφή δεν μας «καλύπτει» σε θρεπτικά συστατικά

Πολλοί δυσκολεύονται να ακολουθήσουν μια ισορροπημένη διατροφή, που να καλύπτει επαρκώς τις καθημερινές ανάγκες του οργανισμού και η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής αποτελεί πολύτιμη διέξοδο. Ιδιαίτερα στη φάση της παιδικής ανάπτυξης ο ανθρώπινος οργανισμός μεγαλώνει χτίζοντας οστική, μυϊκή και λιπώδη μάζα.

  • Επιπλέον, όταν η καθημερινότητα είναι απαιτητική λόγω αυξημένου εργασιακού στρες ή για τους αθλητές που καταπονούν το σώμα τους καθημερινά, οι διατροφικές ανάγκες είναι μεγαλύτερες.
  • Ο αποκλεισμός ομάδων τροφίμων (π.χ. το κρέας) καθιστά πολλές φορές απαραίτητη τη λήψη θρεπτικών συστατικών μέσω συμπληρωμάτων.
  • Τα προβλήματα υγείας που αυξάνονται με την ηλικία (υψηλή χοληστερίνη, διαβήτης, οστεοαρθρίτιδα) μπορεί να μειωθούν και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής με τη λήψη του κατάλληλου συμπληρώματος.
  • Για κάθε παιδί που βρίσκεται σε περίοδο ανάπτυξης, αλλά και τους εφήβους που έχουν ακόμη περισσότερες ανάγκες για νοητική συγκέντρωση και λειτουργία, η συμπληρωματική διατροφική ενίσχυση μπορεί να αυξήσει την απόδοση.

Ποιο είναι το κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής για εσάς;

  • Αρχικά θα πρέπει να αποσαφηνίσετε τι ακριβώς χρειάζεστε, καθώς και να εκτιμήσετε ποια τα οφέλη που θα σας προσφέρει η λήψη ενός συμπληρώματος διατροφής.
  • Διαβάστε προσεκτικά την ετικέτα που αναφέρεται στο περιεχόμενο των κύριων συστατικών του σκευάσματος, την εκτιμώμενη δράση και τα οφέλη για τον οργανισμό.
  • Αφού αγοράσετε και δοκιμάσετε το συμπλήρωμα, παρατηρήστε πώς ανταποκρίνεται ο οργανισμός σας, καθώς οι ανάγκες είναι εξατομικευμένες και μπορεί να εκφράζονται με διαφορετικούς τρόπους.
  • Στη συνέχεια, αξιολογήστε αν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για εσάς, ώστε να κρίνετε αν θα συνεχίσετε τη χρήση του ή αν χρειάζεται να αλλάξετε δοσολογία, χωρίς φυσικά να ξεπερνάτε ποτέ τη συνιστώμενη ημερήσια δόση.
  • Δώστε ιδιαίτερη σημασία στην αναγραφή των ποσοστών κάλυψης των ημερήσιων αναγκών στα συστατικά που σας ενδιαφέρουν περισσότερο.

Φυσικά, θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν ιατρό ή διαιτολόγο-διατροφολόγο ή τον φαρμακοποιό σας προκειμένου να σας κατευθύνει στο κατάλληλο συμπλήρωμα για τις προσωπικές σας ανάγκες.

Σε ποια μορφή θα πρέπει να είναι το συμπλήρωμα διατροφής

Τα συμπληρώματα διατροφής τα συναντάμε κυρίως με τη μορφή χαπιών, δισκίων, σιροπιών, σκόνης και κάψουλας. Είναι μορφές που προσφέρουν άμεση ή ήπια απορρόφηση, ελεγχόμενη απελευθέρωση δραστικών συστατικών και γρήγορα αποτελέσματα εξαιτίας της μορφής τους. Ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, τις προσωπικές προτιμήσεις καθώς και την ευκολία λήψης, ο καθένας επιλέγει τη μορφή του σκευάσματος που τον ικανοποιεί, τον διευκολύνει και του ταιριάζει περισσότερο.

Αν και τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής είναι προτιμότερο να λαμβάνονται με γεμάτο στομάχι, ανάλογα με τη μορφή ή το είδος τους, μπορείτε να τα λαμβάνετε και πριν από το φαγητό. Παρ’ όλα αυτά, διαβάζετε πάντα προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης.

Για παράδειγμα, η χρήση ενός συμπληρώματος διατροφής με τη μορφή σιροπιού για παιδιά φαίνεται ότι διευκολύνει τη λήψη του και την ικανότητα προς απορρόφηση των συστατικών, ενώ ταιριάζει περισσότερο στον τρόπο της καθημερινότητάς τους.

Μια πιθανή δυσκολία κατάποσης δισκίων ή χαπιών που παρουσιάζεται (π.χ. σε ηλικιωμένα άτομα) ή η εμφάνιση αρνητικών συμπτωμάτων από τη λήψη μπορεί να ξεπεραστεί με την επιλογή της κατάλληλης μορφής ενός συμπληρώματος.

Τα 10 απαραίτητα αμινοξέα και οι κυριότερες λειτουργίες τους

  1. Ιστιδίνη: Εντοπίστηκε σε υψηλές συγκεντρώσεις σε αιμοσφαιρίνη, χρησιμοποιείται κατά τη θεραπεία της αναιμίας και βοηθά στη διατήρηση του pH του αίματος.
  2. Αργινίνη: Απαραίτητη για τη φυσιολογική δραστηριότητα του ανοσοποιητικού συστήματος, για την επούλωση τραυμάτων και συμβάλλει στην αναγέννηση του κατεστραμμένου ήπατος.
  3. Τρυπτοφάνη: Πρόδρομος του βασικού νευροδιαβιβαστή, της σεροτονίνης, μειώνει το άγχος και είναι χρήσιμη σε ορισμένες μορφές κατάθλιψης.
  4. Βαλίνη:Προάγει την πνευματική υγεία και τον συντονισμό των μυών και απαιτείται για τη συντήρηση και ανάπλαση των ιστών και είναι χρήσιμη σε διαταραχές του ήπατος και της χοληδόχου κύστης.
  5. Θρεονίνη: Βοηθά στην πρόληψη εναπόθεσης λίπους στο ήπαρ, ενισχύει την παραγωγή αντισωμάτων και είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική λειτουργία του γαστρεντερικού σωλήνα.
  6. Ισολευκίνη: Χρήσιμη για τη μυϊκή δύναμη και αντοχή, χρησιμοποιείται από τους ιστούς των μυών ως πηγή ενέργειας και αποτρέπει την απώλεια μυϊκής μάζας σε εξασθενημένα άτομα.
  7. Λευκίνη: Ισχυρός διεγέρτης της ινσουλίνης, βοηθά στην επούλωση των οστών και του δέρματος.
  8. Λυσίνη: Βοηθά στον σχηματισμό του κολλαγόνου, στην απορρόφηση του ασβεστίου και είναι απαραίτητη για τον σχηματισμό των παιδικών οστών.
  9. Φαινυλαλανίνη: Βελτιώνει τη διάθεση, τη διαύγεια, τη συγκέντρωση, τη μνήμη και συμβάλλει τα μέγιστα στον σχηματισμό κολλαγόνου.
  10. Μεθειονίνη: Βοηθά στη διάσπαση των λιπών, στην πρόληψη διαταραχών στα μαλλιά, στο δέρμα και τα νύχια και μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.

Προτεινόμενα για εσάς

Τι πρέπει να τρώτε και τι να αποφεύγετε στην παραλία

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Τροφές & βότανα που βοηθούν το αναπνευστικό

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Πολύποδες του εντέρου: Πώς δεν θα εξελιχθούν σε καρκίνο

Leonidas Kallidonis

Νικήστε τη χοληστερίνη, θωρακίστε την υγεία σας

Leonidas Kallidonis

Μήπως το έντερό σας «τεμπελιάζει»;

Leonidas Kallidonis

Πώς σώζεται το Διαβητικό Πόδι

Leonidas Kallidonis

5 διατροφικοί μύθοι που πρέπει να ξεχάσετε

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Η ζάχαρη «κρύβεται» σχεδόν παντού – Πώς να την βγάλετε από τη ζωή σας

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Καναπές. Ο χειρότερος εχθρός της γυναίκας στην εμμηνόπαυση

Leonidas Kallidonis