Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Τα ιχθυέλαια ΔΕΝ προλαμβάνουν τον διαβήτη

Newsroom eleftherostypos.gr

Ερευνες που έγιναν κατά το παρελθόν έδειξαν ότι τα συμπληρώματα ιχθυελαίων, τα οποία είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν τον μεταβολισμό του σακχάρου στο αίμα και πιθανώς να απομακρύνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα ευρήματα νέας μελέτης, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η καθημερινή πρόσληψη αυτών των συμπληρωμάτων προλαμβάνει τον διαβήτη.

«Ανθρακες ο θησαυρός»;

«Αυτή η μεγάλη συστηματική ανασκόπηση περιέλαβε πληροφορίες για χιλιάδες ανθρώπους και κάλυψε μεγάλες χρονικές περιόδους. Παρά τον μεγάλο όγκο πληροφοριών, δεν διαπιστώσαμε προστατευτική επίδραση, ενώ και οι πιο αξιόπιστες μελέτες έδειξαν ελάχιστη ή καθόλου επίδραση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων στον διαβήτη» δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Lee Hooper, ερευνήτρια στην Ιατρική Σχολή Norwich του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας.

Πρόσθεσε, δε, ότι προηγούμενη έρευνα των συνεργατών της έδειξε ότι αυτά τα συμπληρώματα δεν προστατεύουν ούτε από την καρδιακή νόσο, το εγκεφαλικό ή τον πρόωρο θάνατο.

Η υπερκατανάλωση ιχθυελαίων «σαμποτάρει» τον μεταβολισμό του σακχάρου

«Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα συμπληρώματα ιχθυελαίων μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των υψηλών επιπέδων τριγλυκεριδίων, τα οποία αποτελούν παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιακής νόσου», παρατήρησε η Hooper.

Τα συμπληρώματα θεωρούνται γενικά ασφαλή, είπε, αλλά η ανασκόπηση έδειξε ότι σε μεγαλύτερες δόσεις -πάνω από τέσσερα ή πέντε γραμμάρια την ημέρα- τα ιχθυέλαια οδηγούν σε χειρότερο μεταβολισμό του σακχάρου.

Οι άνθρωποι που παίρνουν λοιπόν συμπληρώματα ιχθυελαίων, σημείωσε, δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 4,4 γραμμάρια την ημέρα για να αποφύγουν τυχόν αρνητικές επιπτώσεις.

Υπερεκτιμημένα τα ωμέγα-3 στην πρόληψη του διαβήτη;

Η ανασκόπηση περιέλαβε 83 τυχαιοποιημένες, ελεγχόμενες κλινικές δοκιμές με πάνω από 120.000 συμμετέχοντες συνολικά.

Οι περισσότερες αξιολόγησαν τις επιδράσεις της πρόσληψης ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα περιέχονται σε λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός και σε μη συνταγογραφούμενα συμπληρώματα διατροφής.

Οι ερευνητές εξέτασαν τις επιδράσεις των ω-3 λιπαρών που λαμβάνονταν είτε ως συμπληρώματα είτε μέσω των τροφών.

Κανένα όφελος στην πρόληψη του διαβήτη από τη λήψη ιχθυελαίων

Αφού δεν βρήκαν κανένα όφελος για την πρόληψη του διαβήτη από τη λήψη ιχθυελαίων, επανεξέτασαν τα δεδομένα με διαφορετικούς τρόπους. Σε εκ νέου ανάλυση, εξέτασαν μόνο τις μελέτες που θεωρήθηκαν υψηλότερης ποιότητας. Επανεξέτασαν επίσης εάν διαφορετικές δοσολογίες ή μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας μελέτες θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει σε διαφορετικά αποτελέσματα. Και πάλι οι ερευνητές δεν διαπίστωσαν κανένα όφελος. Η Hooper είπε ότι τα ευρήματα της ανασκόπησης είναι οριστικά: Τα συμπληρώματα ιχθυελαίων δεν προστατεύουν από τον διαβήτη.

Διευκρίνισε ότι οι ερευνητές δεν ήταν σε θέση να αξιολογήσουν την επίδραση της κατανάλωσης λιπαρών ψαριών στον διαβήτη, επειδή δεν υπήρχαν αρκετές δημοσιευμένες αποδείξεις. Επίσης, δεν είχαν στη διάθεσή τους αρκετές πληροφορίες από τις μελέτες για να εξετάσουν αν τα συμπληρώματα ωμέγα-3 μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους με χαμηλά επίπεδα αυτού του θρεπτικού στοιχείου.

Προτεινόμενα για εσάς

Κόκκινο το κρέας, στο «κόκκινο» ο διαβήτης τύπου 2

Κώστας Σκαναβής

Πόσο μειώνουν τα ιχθυέλαια τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού

Διαβήτης: Πώς θα τον νικήσετε με την γυμναστική

Μάρτζυ Λαζάρου