Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Υδατάνθρακες: Το «κλειδί» στη διατροφή της εγκύου για σωστή ρύθμιση του σακχάρου

Newsroom eleftherostypos.gr

Τουλάχιστον μία στις είκοσι γυναίκες μπορεί να εμφανίσει σακχαρώδη διαβήτη στη διάρκεια της εγκυμοσύνης της, λόγω των αλλαγών που συμβαίνουν στον οργανισμό κατά την κύηση. Η έγκαιρη και αποτελεσματική ρύθμισή του εξασφαλίζει την υγεία τόσο της εγκύου όσο και του νεογνού. Κλειδί σ’ αυτό είναι η προσεγμένη διατροφή.

Γράφει η Πολυξένη Κουτκιά-Μυλωνάκη
ε
νδοκρινολόγος-διαβητολόγος, διευθύντρια Τμήματος Κλινικής Διαιτολογίας ΥΓΕΙΑ

 

Αντιμετωπίστε τον κίνδυνο τρώγοντας σωστά

Ολες οι έγκυες με διαβήτη κύησης είναι απαραίτητο με τη διάγνωση να λάβουν ένα σωστό και ισορροπημένο διαιτολόγιο. Η διατροφή πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει 175 γραμμάρια υδατάνθρακες κατ’ ελάχιστον καθημερινά, καθότι η γλυκόζη είναι το κύριο καύσιμο για την ανάπτυξη του εμβρύου.

Τα μεταγευματικά επίπεδα σακχάρου εξαρτώνται αποκλειστικά από το περιεχόμενο του γεύματος σε υδατάνθρακες. Προτιμώνται σύνθετοι υδατάνθρακες, όπως τα δημητριακά (πολύσπορο ψωμί, ολικής αλέσεως δημητριακά) και τα φρούτα και λαχανικά, που επιδρούν λιγότερο στα μεταγευματικά επίπεδα σακχάρου απ’ ό,τι οι απλοί (άσπρο ψωμί, γλυκά).

Οι έγκυες με διαβήτη συνιστάται να λαμβάνουν τρία κυρίως γεύματα και τρία σνακ. Το πρωινό πρέπει να έχει λιγότερους υδατάνθρακες για να βοηθήσει να διατηρηθεί η ευγλυκαιμία, καθώς το πρωί η αντίσταση στην ινσουλίνη είναι μεγαλύτερη. Κάθε ασθενής θα πρέπει να μάθει να μετράει το σάκχαρό της με τον μετρητή γλυκόζης και να μάθει πώς πρέπει να προσαρμόσει τη διατροφή της ανάλογα με τα ισοδύναμα υδατανθράκων, ώστε το σάκχαρό της να παραμένει συνέχεια ρυθμισμένο. Επίσης, το πρωί πρέπει να γίνεται έλεγχος ούρων για κετόνες, που πρέπει να είναι αρνητικός.

Πότε χρειάζεται ινσουλίνη

Εάν δεν μπορούμε να πετύχουμε ευγλυκαιμία μόνο με τη διατροφή, τότε είναι ανάγκη να χρησιμοποιηθεί φαρμακευτική αγωγή με ινσουλίνη. Περίπου το 15% των εγκύων με διαβήτη κύησης μπαίνουν σε ινσουλίνη, καθώς δεν μπορούν να πετύχουν επιθυμητά επίπεδα σακχάρου μόνο με τη διατροφή.

Κατά μέσο όρο το 1/3-2/3 των γυναικών που εμφανίζουν σακχαρώδη διαβήτη στην εγκυμοσύνη θα τον εμφανίσουν και στην επόμενη εγκυμοσύνη. Η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρία συνιστά όλες οι γυναίκες με ιστορικό διαβήτη κύησης να ελέγχονται κάθε τρία χρόνια για σακχαρώδη διαβήτη, αλλά εάν είναι άνω των 45 ετών να ελέγχονται μια φορά τον χρόνο.

Μια ιδέα για καθημερινές επιλογές

Το μυστικό της υγιεινής διατροφής στην εγκυμοσύνη είναι η επιλογή σωστής διατροφής και ο πιο υγιεινός τρόπος μαγειρέματος. Το μαγείρεμα στον ατμό, τον φούρνο, τη σχάρα ή στο γκριλ είναι επιθυμητό. Επίσης, ένα φρούτο ή ένα γιαούρτι 2% ή δύο κρακεράκια ολικής άλεσης με μία φέτα άπαχο τυρί είναι καλές επιλογές για ενδιάμεσα γεύματα.

Ο χρυσός «δεκάλογος» για τον διαβήτη της κύησης

  1. Αποφεύγουμε ενδιάμεσα γεύματα όπως χυμούς με ζάχαρη, μπισκότα, γλυκά, πατατάκια.
  2. Δεν χρησιμοποιούμε υποκατάστατα ζάχαρης καθότι δεν έχουμε επαρκείς πληροφορίες για την ασφάλειά τους στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
  3. Τρώμε πολλά λαχανικά και φρούτα, αλλά άγουρα. Επίσης, τα λαχανικά όχι πολύ βρασμένα.
  4. Προτιμούμε ολικής αλέσεως προϊόντα όπως ψωμί, και ζυμαρικά.
  5. Τρώμε άπαχα κρέατα και διαλέγουμε κρέας που δεν έχει πέτσα όπως κοτόπουλο και τα ψήνουμε ή τα βράζουμε. Με τον ζωμό τους τα βάζουμε στο ψυγείο ώστε να αποχωρίζεται το ζωικό λίπος το οποίο αφαιρούμε πριν από την προετοιμασία φαγητού.
  6. Αποφεύγουμε τα λίπη και τις μαργαρίνες, αλλά προτιμούμε ελαιόλαδο για τη μαγειρική.
  7. Προτιμούμε γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά όπως άπαχο γάλα και τυρί χαμηλών λιπαρών.
  8. Δεν επιτρέπεται το αλκοόλ.
  9. Προτιμούμε τα φρέσκα ψάρια και αποφεύγουμε τα παστά και τα τηγανισμένα.
  10. Δεν επιτρέπονται τα αλλαντικά και τα μαλακά τυριά καθότι αυξάνουν τον κίνδυνο της λιστερίωσης στην εγκυμοσύνη, που είναι λοίμωξη που μπορεί να προκαλέσει ακόμη και αποβολή.

Από το ένθετο Δίαιτα και Μεταβολισμός που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής

Προτεινόμενα για εσάς

Τι πρέπει να τρώτε και τι να αποφεύγετε στην παραλία

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Τροφές & βότανα που βοηθούν το αναπνευστικό

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Πώς σώζεται το Διαβητικό Πόδι

Leonidas Kallidonis

5 διατροφικοί μύθοι που πρέπει να ξεχάσετε

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Η ζάχαρη «κρύβεται» σχεδόν παντού – Πώς να την βγάλετε από τη ζωή σας

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Καναπές. Ο χειρότερος εχθρός της γυναίκας στην εμμηνόπαυση

Leonidas Kallidonis

Χάστε κιλά… αποφεύγοντας τη γλουτένη – Μηνιαίο πρόγραμμα διατροφής

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Η καλοκαιρινή «πυξίδα» του διαβητικού

Leonidas Kallidonis

Λίπος στην κοιλιά: Το ρόφημα που θα σας μεταμορφώσει

Tinad