Ελεύθερος Τύπος
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμάζουμε την νέα Mercedes-Benz GLB

Lorenzo Facchinetti, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Μην παρασύρεστε από το γράμμα B. Το νέο Γερμανικό SUV είναι πιο μεγάλο απ’ όσο φαντάζεστε. Τα δυνατά του σημεία; Η ευρύχωρη, αναπαυτική και πολυμορφική καμπίνα που χωρά έως επτά επιβάτες. Μόνο το σύστημα διατήρησης λωρίδας είναι κάπως αγχωτικό.

Αν αναφερόμαστε στα γράμματα G και L, δεν τίθεται θέμα: είναι πλέον συνώνυμα με τον  μικρόκοσμο της Mercedes που είναι αφιερωμένος στο χώμα, τη λάσπη ή το χιόνι, παραπέμποντας σε γενιές μοντέλων του αθάνατου Geländewagen («εκτός δρόμου» σημαίνει), οι οποίες ενέπνευσαν και τα πιο πρόσφατα Sport Utility της Στουτγάρδης. Και αυτά έχουν δημιουργήσει πλέον τη δική τους παράδοση σε όλες τις κατηγορίες. Όταν προστίθεται όμως το γράμμα B, το μυαλό πηγαίνει αυτομάτως στη μικρή κατηγορία, στη βάση της τεράστιας πυραμίδας μοντέλων Mercedes. Μέχρι να περάσει από μπροστά σου η GLB και να καταλάβεις ότι μόνο μικρό αυτοκίνητο δεν είναι. Με μήκος 4,63 μ. και μεταξόνιο 2,83, το SUV της Στουτγάρδης έχει όλα τα εχέγγεια για άνετα ταξίδια με όλη την οικογένεια. Και οι τετραγωνισμένοι όγκοι του που παραπέμπουν σε GLK, το κάνουν να φαντάζει ακόμη πιο μεγάλο απ’ ό,τι είναι.

Πριν προχωρήσουμε στην ουσία της δοκιμής, ας δούμε καλύτερα πού τοποθετείται η GLB, ώστε να καταλάβουμε όλοι και τι ρόλο παίζει στην γκάμα της εταιρείας. Ο κωδικός GLB προκύπτει από την τεχνική υποδομή και από την τοποθέτηση του προϊόντος. Περιγράφει δηλαδή ένα μοντέλο συγγενικό με τις A-Class και B-Class, με τα οποία μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα MFA και όλα όσα αυτή συνεπάγεται: κίνηση εμπρός ή σε όλους τους τροχούς και εγκάρσιους κινητήρες. Με τις Mercedes βάσης η GLB μοιράζεται επίσης τα ίδια ηλεκτρονικά συστήματα, ADAS και infotainment. Στα πλαίσια της γκάμας Mercedes, τώρα, η GLB τοποθετείται ένα σκαλί κάτω από την GLC, η οποία υιοθετεί την αρχιτεκτονική της C-Class με τους διαμήκεις κινητήρες και την κίνηση πίσω, με τη διαφορά ότι είναι αποκλειστικά τετρακίνητη. Αυτό που μπορεί να αποσυντονίσει το αγοραστικό κοινό είναι οι εξωτερικές διαστάσεις της νέας GLB που πρακτικά δεν διαφέρουν από της μεγαλύτερης αδερφής της που είναι μόλις τρία εκατοστά πιο μεγάλη αλλά με τιμή βάσης 10.000 ευρώ ψηλότερα. Το «μικρότερο» SUV μάλιστα, λόγω της αρχιτεκτονικής του (εγκάρσιος κινητήρας), έχει πιο ευρύχωρη καμπίνα. Όποιος δηλαδή θέλει ένα πρακτικό και άνετο SUV δεν χρειάζεται να κοιτάξει πιο ψηλά στον κατάλογο της Mercedes.

ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΙΣΩ

Αν λοιπόν προτεραιότητά σας είναι να χωρέσουν με τον καλύτερο τρόπο η οικογένεια και οι αποσκευές σας, πριν καθίσετε πίσω από το τιμόνι, ανοίξτε τις πίσω πόρτες και ρίξτε μια ματιά στο χώρο για τους επιβάτες: ο «αέρας» για τα πόδια φτάνει τα 38 εκ., όταν για παράδειγμα σε μία E-Class δεν ξεπερνά τα 33. Αυτό σημαίνει ότι όποιος κάθεται πίσω έχει όλη την άνεση να απλώσει τα πόδια του. Και δεν είναι μόνο αυτό: το πίσω κάθισμα είναι, πέρα από διαιρούμενο (40:60), και συρόμενο σε μία διαδρομή 14 εκατοστών. Έτσι, προσφέρεται ευελιξία φόρτωσης περισσότερων αποσκευών στο πίσω μέρος. Ακόμη και αν φέρετε το πίσω κάθισμα τέρμα μπροστά, απομένει χώρος 25 εκ. για τα πόδια, ο οποίος δεν υστερεί από των περισσότερων μεσαίων SUV. Με το κάθισμα σε αυτή τη θέση ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 465 λίτρα ενώ όταν είναι τραβηγμένο πίσω περιορίζεται στα 319.

Αν θέλετε τώρα ένα ακόμη πιο πολυμορφικό σαλόνι, μπορείτε να παραγγείλετε αναδιπλούμενο κάθισμα συνοδηγού, ώστε να μπορείτε να εκμεταλλευτείτε την καμπίνα ως χώρο φόρτωσης σε όλο της το μήκος. Αν πάλι προτεραιότητά σας δεν είναι οι αποσκευές αλλά τα μέλη της οικογένειας, μπορείτε να παραγγείλετε ένα τρίτο κάθισμα: δύο καθίσματα στο χώρο αποσκευών τα οποία μπορούν να φιλοξενήσουν δύο παιδιά ή ενήλικες μέχρι 1,68 μ. ύψος και με ανεκτό χώρο για τα πόδια. Το τρίτο κάθισμα διαθέτει μάλιστα – όπως και το μεσαίο – υποδοχές Isofix, το οποίο σημαίνει ότι μπορείτε να προσαρμόσετε μέχρι και τέσσερα παιδικά καθίσματα στο εσωτερικό της GLB. Η χαρά της πολύτεκνης οικογένειας.

ΟΚΤΩ ΕΚΑΤΟΣΤΑ ΨΗΛΟΤΕΡΑ

Τα λύσαμε τα οικογενειακά θέματα; Πάμε τώρα στη θέση του οδηγού: η αίσθηση εδώ είναι η ίδια με των A και B-Class με τη διαφορά ότι κάθεσαι πιο ψηλά, στα 60 εκ. από την άσφαλτο αντί στα 46,5 στην A-Class. Το κάθισμα είναι στερεωμένο 8 εκ. πιο ψηλά από ότι στη μικρότερη Mercedes με αποτέλεσμα να μπορείς εδώ να βλέπεις πάντα τα νεύρα του καπό και έτσι να έχεις καλύτερη αντίληψη του δρόμου.

Το περιβάλλον του οδηγού είναι όπως μας έχουν συνηθίσει οι Mercedes τελευταίας γενιάς: ένα κράμα design, ποιότητας και υψηλής τεχνολογίας αλλά με μία διαφορά: μπροστά από το συνοδηγό υπάρχει ένα χερούλι σε στιλ G-Class, με ημικυλινδρικό σχήμα και με φινίρισμα αλουμινίου, έτσι για να προσδίδει off-road επίφαση στην καμπίνα.

Στο ταμπλό κυριαρχούν φυσικά οι δύο οθόνες που περιλαμβάνουν σε ένα widescreen στοιχείο τα όργανα και τις λειτουργίες του infotainment MBUX. Πρόκειται για ένα από τα πιο εξελιγμένα και πλούσια συστήματα πολυμέσων της αγοράς. Μόνο που χρειάζεται κάποιο χρόνο εξοικείωσης εκ μέρους του χρήστη, όπως συμβαίνει και στα πιο έξυπνα κινητά σήμερα. Διαθέτει πολλαπλές λειτουργίες και μενού και αρχικά δείχνει περίπλοκο στη χρήση, ακόμη κι αν χρειαστεί να αλλάξεις τις απεικονίσεις του πίνακα οργάνων, κάτι που τελικά γίνεται εύκολα από τα mini pad στο τιμόνι. Με τη συνήθεια όλα γίνονται βέβαια πιο εύκολα και ο καθένας μπορεί να επιλέξει σύμφωνα με τα προσωπικά του γούστα με ποιον τρόπο να χειρίζεται το MBUX. Το ωραίο είναι ότι μπορείς να το κάνεις αυτό είτε από το touchpad και τους φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα, είτε από την ίδια την οθόνη αφής. Εκτός και αν εμπιστευτείς το σύστημα αναγνώρισης φωνής, το οποίο αποδεικνύεται το πλέον αποτελεσματικό και ασφαλές στη χρήση, καθώς μπορεί και αντιλαμβάνεται περίπλοκες εκφράσεις της καθημερινής γλώσσας – στα αγγλικά τουλάχιστον – ώστε να εκτελέσει οποιαδήποτε λειτουργία στο σύστημα. Θέλετε να ρυθμίσετε θερμοκρασία στον κλιματισμό, να επιλέξετε προορισμό στην πλοήγηση, να βρείτε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία εστιατορίων ή μάρκα πρατηρίων καυσίμων; Όλα γίνονται με φωνητικές εντολές. Η ψηφιακή βοηθός επιδεικνύει μάλιστα ιδιαίτερα οξυμένη αντίληψη.

Όποιος δεν έχει οδηγήσει στη ζωή του Mercedes, θα πρέπει να εξοικειωθεί και με τον επιλογέα του κιβωτίου που εξακολουθεί να βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του λαιμού του τιμονιού, εκεί όπου συνήθως βρίσκεται ο διακόπτης των υαλοκαθαριστήρων. Ο οποίος εδώ βρίσκεται στα αριστερά και περιλαμβάνει τον έλεγχο των φλας. Αυτή η εργονομία Mercedes από χρόνια αποσυντονίζει τους οδηγούς όλου του κόσμου. Όμως όλα είναι θέμα συνήθειας τελικά.

ΑΝΕΣΗ ΕΠΙΠΕΔΟΥ

Ο χαρακτήρας του γερμανικού SUV πάντως είναι πιο άμεσα κατανοητός από την εργονομία του. Πρόκειται για ένα αμιγώς οικογενειακό αυτοκίνητο οπότε η άνεση είναι που προέχει. Σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου καταφέρνεις να συζητάς χωρίς να υψώνεις τη φωνή σου ενώ στα καλντερίμια της πόλης δεν περνούν ενοχλητικοί θόρυβοι στην καμπίνα. Πολύ καλή είναι η απορροφητικότητα των αναρτήσεων, ειδικά του μπροστινό άξονα, καταφέρνοντας να φιλτράρουν ακόμη και μεγάλες λακούβες. Η αίσθηση στον πίσω άξονα, παρά την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, είναι λίγο πιο σφιχτή. Σε όλο αυτό το σκηνικό άνεσης υψηλού επιπέδου συνεισφέρουν τόσο ο κινητήρας, όσο και το κιβώτιο. Η GLB 200 φορά έναν δίλιτρο turbodiesel με 150 ίππους και ένα αυτόματο διπλού συμπλέκτη με 8 σχέσεις. Το 4κύλινδρο σύνολο, πέρα από το ότι είναι προδιαγραφών Euro 6d (υποχρεωτικά από το 2021) και δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, είναι ευχάριστο στην καθημερινή χρήση χάρη στη ροϊκή, αθόρυβη λειτουργία του ακόμη και στις ψηλές στροφές. Αλλά και στο δυνατό του τράβηγμα. Όποτε του το ζητήσετε, δεν θα σας αφήσει από ροπή ή δύναμη. Συνεργάζεται μάλιστα άψογα με το απαλό στις αλλαγές ταχυτήτων κιβώτιο, το οποίο διακρίνεται για τη σωστή κλιμάκωση αλλά και για την ταχύτητά του σε πιο σπορ οδήγηση. Το κιβώτιο της Mercedes είναι σε δικό του επίπεδο σε σύγκριση με τα αντίστοιχα, 7τάχυτα διπλού συμπλέκτη που προτείνει ο ανταγωνισμός.

Όσο για τις επιόσεις της GLB 200, δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητες: επιτυγχάνει 0-100 σε 8,4” ενώ σε κάνει να ξεχνάς το βενζινάδικο, καθώς κατά μέσο όρο η αυτονομία της είναι 820 χλμ. με βάση την κατανάλωση των 6,3 λίτρων/100 χλμ. που μετρήσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας. Η τιμή αυτή πέφτει μάλιστα στα 5,6 λίτρα στην εθνική και ανεβαίνει ελαφρώς στην πόλη, στα 7,2 λίτρα. Σαφώς η GLB δεν μπορεί να πιάσει τις εξαιρετικές τιμές κατανάλωσης μιας B-Class με ίδιο κινητήριο σύνολο, η οποία καλύπτει κατά μέσο όρο 3 χιλιόμετρα παραπάνω με ένα λίτρο. Όμως ας μην ξεχνάμε ότι η GLB είναι βαρύτερη κατά 200 κιλά και έχει μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια (2,548 τ.μ. αντί 2,317 της B 200d). Ικανοποιητική λοιπόν η οικονομία καυσίμου για τέτοιο αυτοκίνητο.

ΤΑ ADAS ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ

Πολύ καλή δουλειά έχει γίνει στη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου των 1,8 τόνων. Για να μην παρεξηγηθούμε, να σημειώσουμε ότι αν επιζητείτε σπορ χαρακτήρα θα πρέπει να κοιτάξετε αλλού. Όμως με δεδομένο τον οικογενειακό προσανατολισμό του αυτοκινήτου δεν τα πηγαίνει καθόλου άσχημα στις στροφές: ο μπροστινός άξονας είναι γρήγορος και ακριβής στις αντιδράσεις του, ενώ το σύστημα διεύθυνσης αντίστοιχα σβέλτο και προοδευτικό. Η ουρά ακολουθεί πιστά κι αυτή εξασφαλίζοντας ουδέτερη κατά το πλείστον συμπεριφορά, ενώ οι κλίσεις στις στροφές είναι περιορισμένες. Αν ξεπεράσετε το όριο, σαν γνήσιο Sport Utility η GLB θα σας επαναφέρει στην τάξη, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα επιδόσεων.

Πρόκειται αν μη τι άλλο για ένα αυτοκίνητο που φτιάχτηκε για να το απολαμβάνεις σε χαλαρούς ρυθμούς με την υποστήριξη μάλιστα των συστημάτων υποβοήθησης. Να τονίσουμε εδώ ότι θα περιμέναμε ένα πιο πλούσιο πακέτο ADAS στο στάνταρ εξοπλισμό: για να έχει ο οδηγός στη διάθεσή του συστήματα επιπέδου 2 θα πρέπει να ξοδέψει επιπλέον χρήματα για το ειδικό πακέτο όπως επίσης και για το σύστημα ελέγχου τυφλών γωνιών. Η ρύθμιση της ταχύτητας και η διατήρηση της λωρίδας με το ενεργό cruise control σε λειτουργία γίνονται με τρόπο ιδανικό, χωρίς απότομες παρεμβάσεις. Δεν ισχύει το ίδιο για το σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, το οποίο όπως και στις A και Β-Class, επεμβαίνει επενεργώντας ακόμη και στα φρένα, με υπερβολικό ζήλο θα λέγαμε κάποιες φορές. Το σύστημα χρειάζεται απαραίτητα διαφορετική ρύθμιση.

Προτεινόμενα για εσάς

Φόρμουλα Ένα: «Άπιαστος» ο Μπότας στο γκραν πρι της Αυστρίας!

Tinad

Το Mercedes-AMG G63 «δεν χάνει» στα χιόνια

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Η νέα Mercedes-Benz GLΑ: Μεγαλύτεροι χώροι, περισσότερη ασφάλεια

Συνέντευξη με τον Όλα Σελένιους, CEO της Mercedes: Εξισορροπώντας τα άκρα

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Οδηγούμε την νέα γενιά του Volkswagen Golf

Η Mercedes-Benz Ελλάς συνδράμει στην Εθνική μάχη κατά της πανδημίας

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Οδηγούμε τη νέα γενιά του Opel Corsa

Δοκιμάζουμε το νέο Ford Puma των 155 ίππων

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Οδηγούμε τη νέα, υβριδική έκδοση του Hyundai Kona

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος